Viborher har givet borgerne i Solrød mulighed, for at stille spørgsmål til Borgmesteren
Hvordan har de sidste 100 dage været for dig som Solrøds Borgmester, har det været som du forventede, hvordan ser en “typisk” arbejdsdag ud som Borgmester?
![](http://www.viborher.dk/wp-content/uploads/2022/04/Borgmester-Emil-Blucher-ved-computer-solrod-kommune-1024x683.jpg)
De første 100 dage har været hektiske, men jeg klager ikke. Der er trods alt ingen der har tvunget mig til at blive borgmester. Mine dage er meget varierede, hvor der nogle dage er møder fra tidlig morgen til sen aften, mens andre dage går med borger- og virksomhedsbesøg, eller besøg ude af huset. Ofte er der vielser i weekenderne.
En af de ting som tager meget tid, er besvarelse af borgerhenvendelser. Her er det ofte et stort maskineri der sættes i gang, når jeg skal sættes ind i baggrunden for sagerne, høre afdelingerne om den aktuelle status, samt skrive og sende svar retur til borgerne.
Overordnet set er det meget som forventet, og den største overraskelse er nok mængden af hensyn der skal tages på grund af GDPR og journaliseringspligt. Eksempelvis må jeg som udgangspunkt, ikke længere besvare beskeder på Instagram eller Messenger. Folk skal nemlig kunne søge aktindsigt i beskederne, og endvidere overholder netop de tjenester ikke de strenge krav der stilles til beskyttelse af personoplysninger.
Hvad gør Solrød for at understøtte og fremme grøn energi i kommunen? Det gælder både produktion af varme og el, hos såvel borgere som kommunen?
Det er vigtigt at holde sig for øje, at der er steder hvor Solrød Kommune ”bestemmer selv”, mens der er andre steder hvor vi som kommune er afhængige af samarbejdspartnere – fx Solrød Fjernvarmeselskab eller Andel (tidligere Seas-NVE).
Vi har naturligvis et særligt ansvar, for at sikre grønne løsninger i kommunens egne bygninger. Derudover har Byrådet historisk set skubbet på med den grønne omstilling mere bredt set, med eksempelvis Solrød Biogas.
Én af de ting vi kan gøre (og som vi også vælger at gøre brug af), er at understøtte fjernvarmeselskabet med kommunegarantier, og at der indføres forsyningspligt i kommende fjernvarmeområder. Forsyningspligten betyder ikke, at man som borger er tvunget til at skifte varmekilde, men det gør at beboerne i området ikke kan få statsligt tilskud til opsætning af nye varmepumper i henhold til de nuværende støtteregler. Alt andet lige gør det at flere fjernvarmeprojekter kan realiseres, da fjernvarmeselskabet skal kunne sandsynliggøre en god samfundsøkonomi i projekterne – og netop det kræver, at en vis andel af borgerne tilslutter sig fjernvarme.
På hvilke områder føler du, at du har fremmet de liberale værdier i Solrød?
Jeg ville lyve hvis jeg påstod, at der på blot 100 dage var sket en drastisk liberal kursændring i Solrød. Det skyldes såvel at tingene tager tid at løbe i gang, og at nogle af de store ting først rigtigt kan adresseres i forbindelse med budgetforhandlingerne til efteråret.
Åbenhed og gennemsigtighed, er nok et område som der sker nogle mærkbare ændringer ved for tiden. Her tænker jeg blandt andet på indførsel af byråds-tv, samt at vi pr. 01. maj får vores første borgerrådgiver i Solrød Kommune. Men netop de to ting, kan jeg på ingen måde alene tage æren for. Liberal Alliance har nemlig kun 3 ud af byrådets 10 pladser, så enhver beslutning der skal træffes i Solrød Byråd, kræver at mindst tre forskellige partier er enige.
Nogle af de ting de sunde borgerlige værdier, som jeg prøver at sigte efter, er henholdsvis det frie valg, samt at borgernes penge skal bruges fornuftigt. Hvad angår frit valg, ville det glæde mig hvis vi kunne få en ekstra institution i kommunen, som enten var selvejende eller privat. Derudover håber jeg meget, at vi kan samle opbakning til et friplejehjem i Havdrup, hvilket også vil være til gavn for det frie valg.
Hvorfor har Solrød Kommune ikke prioriteret at der er boliger til de unge borgere (ønsker at flytte hjemmefra), som er til at betale når man er under uddannelse?
Jeg har fået fortalt, at man historisk set har haft nedlagt ungdomsboliger, som der ikke har været tilstrækkelig efterspurgte – men her er vi tilbage, fra før jeg blev valgt ind i byrådet for otte år siden.
Rigtig mange unge, søger på eget initiativ mod København, i takt med at de på begynder en videregående uddannelse. Netop det, tænker jeg bliver svært at ændre. Med det sagt, synes jeg at der skal være muligheder for dem, som ønsker at blive her i Solrød Kommune.
Solrød Kommune besluttede tilbage i 2019 en boligpolitik, som arbejder på at få flere mindre boliger. På daværende tidspunkt var 70% af vores boligmasse nemlig på fire værelser eller derover.
Hvorom alting er, er det ikke nogen nem sag at bygge billige boliger i en kommune som Solrød. Det skyldes såvel at håndværksydelserne i vores del af landet generelt er dyre, kombineret med at grundpriserne i Solrød også er høje. Sammenligner man huslejen på en 40 år gammel lejebolig, med en nyopført bolig af samme størrelse, vil der alt andet lige være en mærkbar prisforskel.
Den seneste udvikling på byggeriområdet, gør kun problemet værre. Den nye idrætshal som har været planlagt ved Solrød Idrætscenter, står således til at stige med ca. 50%. Ses blot tilnærmelsesvis den samme pris på opførsel af almindelige boliger, er udsigterne for at realisere ungdomsboliger til en fair pris derfor ikke særligt realistisk, før at priserne rammer et mere normalt niveau.
Hvornår kommer der styr på byggesagsbehandlingen i Solrød så man ikke skal vente mange måneder på at få byggetilladelser?
Selvom at der arbejdes hårdt på sagen, tror jeg at det komme til at tage et stykke tid, før at vi er i mål med byggesagsområdet. Det er nemlig en noget mere kompleks størrelse, end blot at ansætte et par mand ekstra.
Lige nu er Teknik og Miljø i gang med et 360 graders eftersyn, hvor de gennemgår blandt andet arbejdsgange, om de har de nødvendige IT-systemer, og hvordan de kommunikerer med borgerne. De håber jeg og tror på, vil give et godt ryk i den rigtige retning.
Derudover ser jeg også for mig, at vi som politikere har en rolle at spille. Det er nemlig mit indtryk at vi generelt er meget tilbageholdende, med at give dispensationer i Solrød. Her kunne det godt være relevant at se på en praksisændring, så vi bliver knapt så restriktive fremadrettet.
Hvordan kan du og det øvrige byråd forsvare, at bruge 2,5-3 millioner kr på at udskifte kommunaldirektøren, blot fordi I ønsker “en ny profil”? Og hvad er den præcise udgift?
Personalesager er nu engang sådan indrettet, at det er begrænset hvad vi kan sige om dem – både af respekt for medarbejderen, men også da faglige organisationer har det med at slå hårdt ned på den slags (hvilket kan medføre at vi som kommune kan risikere at skulle betale en bod).
Uden at kommentere den konkrete sag, kan jeg fortælle at kommunaldirektøren har en todelt jobbeskrivelse. Vedkommende er nemlig på den ene side den øverste administrative leder for medarbejderne i kommunen, men på den anden side også den person, som har det øverste administrative ansvar for at føre byrådets beslutninger ud i livet.
Udgifterne når man stopper samarbejdet med en kommunaldirektør er høje, men man skal også huske på, at byrådet disponerer for et sted mellem 5-6 milliarder kroner i løbet af en valgperiode.
Det er således ikke helt uden betydning, hvem man har sidende som kommunaldirektør. Kemi og tillid mellem kommunaldirektør og byråd, har stor indflydelse om byrådet kan yde sit bedste, og dermed nå i mål med de ting som de stiller borgerne i udsigt.
Henrik Winther Nielsen får de fratrædelsesvilkår, der fremgår af hans ansættelseskontrakt, som følger reglerne om kontraktansættelse i kommunerne, der er indgået mellem overenskomstparterne. Kommunaldirektørers løn er fastsat ud fra kommunens indbyggertal og ligger således helt fast. Det betyder, at beløbet alt i alt inklusiv et opsigelsesvarsel på 12 måneder samt en fratrædelsesgodtgørelse på 12 måneder og yderligere 1 måneds fratrædelsesgodtgørelse efter funktionærloven pga. 12 års ansættelse ligger på 3,4 mio. kr.
Har I tænkt jer at kigge børn og unge rådgivningen efter i sømmene – så vi familier især med særlige behov, kan blive behandlet ordentligt?? De sidste par år har det nærmest været en psykisk belastning at skulle tale med kommunen om den hjælp man ifølge lovgivningen har ret til?
Sidste år valgte byrådet at foretage en væsentlig opnormering i BUR. Således besluttede man at ansætte fem ekstra familierådgivere og to ekstra koordinatorer. Endvidere har vi igangsat et forløb med Social- og Ankestyrelsens Task Force, med henblik på over de næste to år at gennemgå såvel sager som arbejdsgange.
Byrådet vil blive direkte involveret i dette arbejde.
Så ja, vi er bevidste om at der er plads til forbedring, og har allerede truffet beslutninger for at øge kvaliteten på området. Men det er ikke en opgave, som er løst over natten.
Synes du som Borgmester i Solrød at kommunens folkeskoler lever op til deres ansvar om den bedste mulige hjælp/støtte til fx. ordblinde elever eller andre børn med udfordringer?
Grundlæggende synes jeg at præmissen om ”den bedst mulige hjælp”, er en smule abstrakt – ikke bare ift. skolerne, men helt generelt set. Uanset hvor meget fokus et givent område får, vil der kunne sidde borgere der føler, at andre tilbud er mere relevante og dermed bedre.
Dertil kan vi heller ikke komme udenom, at driften af en kommune, er et spørgsmål om at få tingene til at balancere – og her er den kedelige sandhed desværre, at vi ikke kan være førende inden for alle velfærdsområder. Vi skal stræbe efter at have et ordentligt og fornuftigt serviceniveau inden for alle vigtige velfærdsområder, men det er ikke ensbetydende med at vi samtidig er ”bedst” på alle områder og i alles optik.
Min generelle opfattelse er dog at vores skoler er velfungerende, og at de støtteindsatser som bevilliges, i langt de fleste tilfælde rammer en balancegang med at give en relevant individuel hjælp, samtidig med at hjælpen også skal gives på et økonomisk ansvarligt grundlag.
Er det ensbetydende med, at intet kan gøres bedre på området? Nej, bestemt ikke. Mit eget parti foreslog eksempelvis så sent som sidste efterår, at afsætte penge til en handleplan og behovsafdækning af tal- og ordblindhed. I min optik er det derfor en vigtig opgave, at vi som byråd løbende evaluerer og forbedrer vores indsatser på skoleområdet – og det er også min forventning, at det er noget som Familie- og Uddannelsesudvalget kommer til at se på.
Som Borgmester går du ind for at inddrage borgerne bedst muligt samt svare på spørgsmål. Du er meget aktiv på de sociale medier, og står altid klar til at svare på spørgsmål (tak for det). Men tænker du at du fremadrette fortsat har tid til at svare på alle de spørgsmål fra borgerne? (Det håber jeg)
Både og.
Jeg vil stadig prioritere, at være aktiv i forskellige debattråde, i det omfang som jeg har tid til det. Med det sagt, er antallet af arbejdsopgaver for mit vedkommende, også steget mærkbart efter jeg er blevet borgmester. Her har jeg eksempelvis valgt at prioritere, at være mere over besvarelserne af borgerhenvendelser jeg får ind på mail, end det er mit indtryk at min forgænger har været. Netop det tager tid i et omfang der gør, at jeg ikke kan sidde timevis bag Facebook på en almindelig dag, for også at svare her.
I vil derfor nok opleve, at jeg stempler lidt mere ind og ud af debatten, end jeg har gjort før. Regner man med at kunne tagge mig på Facebook, og have svar inden for en time, vil man sandsynligvis blive skuffet. Men det er ikke det samme som at jeg trækker mig fra de sociale medier – slet ikke.
Hvornår kommer der elektrisk lys på tykmosevej som du lovede i valgkampen?
Lys på Tykmosevej vil være en af de ting som vi tager med til forhandlingsbordet, når budgetforhandlingerne starter efter sommer.
For at det kan realiseres, kræver det dog at vi kan samle et byrådsflertal bag, da Liberal Alliance kun har tre ud af byrådets nitten pladser. Selvom at jeg er borgmester, er det nemlig op til Byrådet at bestemme, hvilke projekter som skal prioriteres frem for andre.
Viborher takker Borgemester Emil Blücher for hjælpen til at svare på borgernes spørgsmål
Kilde: Viborher