Til et fagligt webshop-arrangement, som ErhvervsCentret stod bag, forfulgte 22 årige Mai Surrow fra Greve drømmen om at leve af at rådgive kunder om digitale markedsføringsløsninger i kombination med en travl hverdag som professionel badmintonspiller.
Siden Mai Surrow etablerede sit eget firma Marketing IVS for et år siden, hvor hun fik iværksættervejledning af Greve-Solrød Erhvervsservice, er det gået slag i slag med at få en indtægt ved at producere indhold til sociale medier og hjemmesider for kunder, som ikke selv kan eller har tid. Mai har en HHX-eksamen bag sig og er udlært salgsassistent hos Hvitfeldt Smykker og Ure. I dag er Hvitfeldt en af Mais faste kunder, og man kan finde Mai i baglokalet, hvor hun opdaterer forretningens hjemmeside samt lægger billeder og tekster på Hvitfeldts Instagramprofil og Facebookside.
– Badminton er min passion, og det er mit liv som selvstændig også blevet. Da jeg gerne vil fortsætte med at spille badminton på professionelt plan i 6-8 år endnu, har det været vigtigt for mig at finde en interessant bibeskæftigelse. Og da jeg på grund af min elitesport ikke har tid til at tage en uddannelse i marketing, er jeg selvudlært og bruger fx platformene Worldpress og Joomla. I fritiden er jeg på jagt efter ny viden og nye værktøjer til at professionalisere mine ydelser. Jeg læser blandt andet universitetets litteratur inden for marketing. Så det er perfekt, at ErhvervsCentret har det her arrangement om webshop, fortæller Mai.
Sejrer ved at tro på sig selv og suge til sig af ny viden Mai har boet i Greve siden 2011, hvor hun fik en kontrakt som elitespiller i Greve Badminton. Hun har høstet både ære, hæder og penge ved at vinde præmier i danske og udenlandske badmintonturneringer. Og hun har også på kun et år sejret i kampen om at skaffe nye kunder til marketingfirmaet.
– Jeg er nærmest ved at drukne i opgaver som selvstændig. Jeg får nye kunder fra mit netværk og mine aktiviteter på de sociale medier, fortæller Mai og fortsætter: Men jeg har brug for flere værktøjer til at hjælpe mine kunder med at gennemtænke og specificere, hvad de har brug for, når de kommer til mig for at købe en hjemmeside. Derudover er jeg også interesseret i at blive klogere på begrebet ’usability’ i relation til det at etablere en webshop for mine kunder. Jeg vil gerne vide, hvordan man kan skabe en brugeroplevelse, hvor ord som ’værdifuldt, nyttigt, ønskværdigt, tilgængeligt, troværdigt, findbart og brugbart’ indgår i brugervurderingen af webshoppen, fortæller Mai og understreger, at hun fik mange tips til at rådgive kunderne om at komme godt i gang med en webshop – en ydelse hun oplever en stor efterspørgsel på.
– Det har været meget brugbart at deltage i det her arrangement. Jeg har fået bekræftet, at man ikke skal bygge det helt store rumskib fra en start, når man skal lave en webshop. Det er bedre at bygge ud undervejs, da teknologiudviklingen går stærkt, og kunden med tiden kan få nye behov og ønsker til, hvad en platform skal kunne, fortæller Mai og tilføjer, at det har aldrig ligget som noget uopnåeligt for hende at få succes med det, hun kaster sig over; hvad enten det er med en ketcher, et fotografiapparat eller en mobiltelefon i hånden.
Hun er med egne ord en nysgerrig og videbegærlig jyde med begge ben på jorden og født med en stor portion selvtillid og har altid oplevet en stor opbakning hjemmefra fra forældrene, der også er selvstændige i Randers med eget skiltefirma.
Billedtekst: Mai Surrow har succes både som professionel badmintonspiller og indehaver af Marketing IVS. Hun holder meget af at komme ud til kunderne i Greve og omegn for at hjælpe dem med at opdatere med nyt på de sociale medier eller lave en nye hjemmesider for nystartede virksomheder.