Den nye beskæftigelsesreform betyder, at A-kassen og Jobcentret skal holde fælles møde sammen med den ledige. Derfor skal medarbejderne begge steder styrkes i den nye type samtaler. På Kursuscentret på Køge Handelsskole har et hold opnået nye redskaber til at løfte den opgave.
”Uddannelsesforløbet for medarbejdere i A-kasser og Jobcentre, som vi kalder ”Kompetenceudvikling af medarbejdere”, er fordelt over fem kursusdage over fem måneder”, fortæller Allan Corfitsen, som er centerchef på Kursuscentret, Køge Handelsskole.
”Kurset skal styrke medarbejderne i a-kasserne og på jobcentrene til at blive endnu bedre til at afholde samtaler, og de skal være bedre til at motivere den ledige – særligt i lyset af de nye vilkår. På kurset lærer de teknikker og værktøjer til at fremme motivering og anerkende den ledige, så personen på den bedst tænkelige måde kan komme videre i systemet. Det er et hårdt arbejde at stå uden arbejde, så det er et følsomt menneske, som a-kasserne og jobcentrene møder,” siger Allan Corfitsen.
”Forløbet er delt over fem moduler med et tema hver gang. Temaet kan implementeres direkte i hverdagen, så man derefter kan gå hjem og analysere det i sin hjemlige kontekst. Forløbet er meget praktisk orienteret med et teoretisk emne for hvert tema. Yderligere der er hver gang en ekstern oplægsholder, og kurset er derfor meget arbejdsmarkedsrettet. Oplægsholderne har blandt andet talt om vækst, ledighed, realkompetencevurdering, brancheskift m.m. Ligeledes kommer kurset omkring emner som den gode feedback, Jobindex, jobansøgninger, trends, rekruttering, fremtidens arbejdsmarked og konflikthåndtering,” fortæller Allan Corfitsen.
”Kursisterne får gode værktøjer til motivation, styrket deres samtaleteknikker og lært om CV opbygning. Samtidig skabes der et godt netværk, hvor de mødes på tværs af organisationer. Kurset har ligeledes et elektronisk forum, hvor al vejledning, netværk og oplæg bliver lagt op, så man på den måde kan vidensdele med sine medarbejdere, når man kommer tilbage til arbejdspladsen. Målet er, at alle på arbejdspladsen kan lade sig inspirere af den nye viden, og der dermed skabes en fælles tråd på arbejdspladsen,” siger Allan Corfitsen.
Blik for flere dimensioner
”Kurset har betydet, at jeg er blevet mere bevidst om, hvad jeg ikke har brugt af samtaleteknikker på arbejdet, samtidig med det også har gjort det klart for mig, hvad jeg allerede bruger,” fortæller Sabina Månsson, som arbejder på Greve Jobcenter.
”Det er vigtigt at imødekomme forskellige personlighedstyper, at håndtere samtalen efter borgerens tempo, og det har kurset givet mig gode redskaber til,” fortsætter Sabina Månsson.
”Jeg har fået gode kompetencer indenfor kommunikation, lært gode kommunikationsformer og lært at håndtere forskellige slags sprog. Jeg er blevet mere bevidst om de forskellige tilgange, jeg skal have til de forskellige borgere, at arbejde ”ud af boksen” og tilpasse og tilrettelægge sig i forhold til borgeren. Og fået værktøjer til, hvad der rykker mest hos den ledige. Samtidig har det være rart at få andres tilgange, og der er helt sikkert nogle historier og erfaringer, som jeg kan tage med mig,” afslutter Sabina Månsson.
”Jeg er blevet mere bevidst om, at ”lure borgeren af”, at se hvilken person jeg har med at gøre. Førhen havde jeg det med at gå lidt for hårdt frem, nu har jeg lært at trække mig lidt tilbage og være mere omstillingsparat. Kurset har givet mig teorierne bag det, man gør, og samtidig har det fået mig til at hive nogle kompetencer frem fra ”gemmerne”, fortæller Claus Ibenholt Bennet, som arbejder i Faxe Kommune.
”Kurset har givet mig lyst til at lære mere, bevidstgjort mig om, hvad jeg har gjort rigtigt og forkert. Jeg er blevet styrket i at skulle holde de motiverende samtaler, og en accept af, at jeg er et stykke værktøj. Kurset har ligeledes gjort mig bevidst om forskellige persontyper, boksene med typer er gået fra måske tre til 25 og jeg har lært mere om, hvilke ”knapper” jeg skal trykke på. Det har givet mig en interesse for, at der er noget dybdeliggende materiale,” fortsætter Claus Ibenholt Bennet.
”Kurset har været en personlighed udvikling og givet mig en anden tilgang til de daglige udfordringer, og hvordan jeg skal angribe det. Den faglige viden fra oplægsholderne har samtidig været meget givende, og været med til at holde mig fast. Kurset har været langt over mine forventninger, jeg er blevet meget mere bevidst om, at vi gør alting forskelligt og arbejder meget forskelligt. Spørgsmålene fra de øvrige kursister har givet mig meget inspiration, og jo flere gange vi organisationer bliver presset ind i det samme, jo nemmere bliver samarbejdet,” afslutter Claus Ibenholt Bennet.