Det danske sportsbrand hummel, der har rødder dateret tilbage til 1923, indgår samarbejde med DBU. Efter næsten 12 år uden de ikoniske vinkler på landsholdstøjet er hummel nu tilbage med en 8 årig samarbejdsaftale, der løber frem til 2024 på tværs af alle fodboldlandshold.
Designprocessen omkring den nye nationale spilledragt er allerede skudt i gang. Tro mod Dannebrog, de rød-hvide farver og med et løfte om nye ikoniske designs ledes der frem mod et færdigt resultat, som offentliggøres i sommeren 2016. Aftalen er omfattende og spænder over herrelandshold, kvindelandshold, fodboldskoler samt en række fælles initiativer målrettet de danske fans.
Med referencer til de glade 80’ere, verdens mest trofaste fans og et uforglemmeligt Europamesterskab i 1992, har hummel og DBU genoptaget samarbejdet med den fælles mission om at bakke landsholdet op og samle danskerne under de røde og hvide faner. Målet for samarbejdet er at nå nye højder, og hummel glæder sig over potentialet herfor.
Søren Lund, Kommerciel Direktør i hummel udtaler:
– ”Vores samarbejde med DBU spænder over alle 15 danske fodboldlandshold. Det giver os spændende muligheder for at komme i tæt kontakt med spillerne og de danske fans, og dermed tage vores fodboldnation til et nyt niveau. Det danske foldboldlandshold og hummel har en lang og stolt historie bag sig, hvorfor vi glæder os til at komme i gang med samarbejdet og på ny motivere den fælles kampgejst”.
hummel ejer og bestyrelsesformand Christian Stadil tilføjer: “Det Danske Fodboldlandshold og DBU er allerede en del af vores brand DNA, så i dag er det som at komme hjem igen og en stor dag for os. Vi tror grundlæggende på, at vi sammen med DBU kan skabe værdi og historie for Danmark og de danske fans, og at vi sammen kan skabe positiv forandring gennem fodbolden.”
Det danske sportsbrand indledte sit første sponsorat af landsholdet den 1. januar 1979 og har – udover en periode fra 2004 til 2016 – været trofast leverandør af fodboldtøj og fællesskab. Bag partnerskabet ligger derfor også dybe følelser, sammenhold og vinderhistorik.
Kommerciel Direktør for DBU Katja Moesgaard siger herom:
– ”Vi er meget begejstret over at have hummel tilbage som sponsor. Mærkets dybe rødder i både Danmark og fodboldkulturen stemmer rigtig godt overens med vores ønsker for en stærk samarbejdspartner. Med hummel-vinkler tilbage på ærmerne, er vi sikre på, at vores nationale fodboldstolthed når nye højder”.
Designprocessen omkring den nye nationale spilledragt er allerede skudt i gang.
Tro mod Dannebrog, de rød-hvide farver og med et løfte om nye ikoniske designs ledes der frem mod et færdigt resultat, som offentliggøres sommeren 2016.
Dermed sparkes samarbejdet i gang lige op til en af verdens største sportsbegivenheder;
nemlig OL i Brasilien hvor den nye landsholdstrøje får debut. En anden stor milepæl for samarbejdet bliver EM på hjemmebane i 2020, hvor målet er at samle danskerne og skabe en stor EM-fest i de rød-hvide farver.
Aftalen er omfattende og spænder over herrelandshold, kvindelandshold, fodboldskoler samt en række fælles initiativer målrettet de danske fans.
hummel:
hummel er et dansk sports- og modebrand med en historik, som rækker tilbage til 1923. Ud fra visionen ”Change the world through sport” arbejder 140 passionerede ansatte på det globale hovedkontor i Aarhus. Hovedmarkederne er Skandinavien, Centraleuropa og Tyrkiet. Derudover er der globale distributionskanaler i yderligere 32 lande. hummel designer, producerer og markedsfører sportstøj, træningstøj, udstyr og sneakers til både børn og voksne, kvinder som mænd. Gennem de 4 produktkategorier teamsport,footwear, kids, sport lifestyle samt udvalgte premium co-labs, leverer hummel flere gange årligt nye styles i deres gennemførte mix af retro og tidsaktuelle trends. I dag er hummel førende på det danske sportsmarked, og brandets DNA og store fokus på fodbold manifesteres blandt andet i den danske Superliga, hvor 5 ud af ligaens 12 klubber spiller med de ikoniske vinkler på ærmerne – AGF, Brøndby IF, Odense Boldklub, SønderjyskE og AaB.
hummel A/S er en del af Thornico koncernen.
DBU:
Indtil 1979 havde DBU ingen sponsor- eller leveringsaftaler, men købte derimod udstyr fra en række
forskellige leverandører og producenter af fodboldbeklædning til landsholdet – blandt andet fra de engelske mærker Umbro og Admiral. Fra 1979 indgik hummel og DBU en leveringsaftale, som sidenhen blev udbygget til at omfatte en dialog med spillerne og trænerne om udformningen af spillerdragterne, faste leverancer til hele DBU’s organisation, royalties af salget af landsholdsdragten samt et årligt, kontantbeløb. Hummel var sponsor indtil 2004, hvor Adidas overtog sponsoratet.
Fra 1. august 2016 er hummel tilbage som tøjsponsor.