”Fantastisk roadshow, det må vi også have ud på vores skole”, sagde én af de mange lærere, der havde taget imod invitationen til at besøge Solrød Gymnasium, der denne eftermiddag præsenterede sine overvejelser over unges faglige og sociale spring fra grundskole til ungdomsuddannelse.
Faglige netværk
”Vi håber, at vi med denne eftermiddag kan knytte nogle bånd mellem grundskolen og gymnasiet og udvikle nogle samarbejdsidéer, som vi kan arbejde videre med efterfølgende”, sagde rektor Bjarne Thams i sin præsentation af dagen, ”for det er jo netop gennem samarbejde med jer, der sender jeres elever videre til os, at vi kan styrke elevernes kompetencer og færdigheder”.
Gymnasiefag omsat til virkelighed
Og der var inspiration fra første øjeblik i SG’s Roadshow 2014, der for øjeblikket turnerer rundt på de folkeskoler, der har bedt om at få showet på besøg. I showet binder dygtige musikelever gymnasiets fag sammen med virkeligheden gennem spørgsmålene: Hvad sker der, når man drikker alkohol? Hvordan er menneskets dna opbygget? Og Hvordan formes vi som mennesker? På den måde bliver læringen i en række af gymnasiets fag synliggjort – og publikum var begejstret.
Mange spørgsmål i fysik og bioteknologi
Bioteknologi og fysik i skolens nye, lækre lokaler var næste station på vejen, og også her var der stor opmærksomhed og spørgelyst fra gæsternes side. Èn af lærerne spurgte fysikeleverne, der havde regnet en opgave om lys som bølger, om de havde tilstrækkelig viden med fra folkeskolens fysikundervisning til denne øvelse. Eleverne nikkede, og som fysiklærer Niels Drejer Sørensen pointerede: ”Det er vigtigt, at vi her i grundforløbet bygger videre på allerede eksisterende viden og ganske langsomt supplerer med ny viden, så eleverne oplever sammenhængen mellem folkeskole og gymnasium.”
I bioteknologi var eleverne i gang med forsøg, hvor de ved at samle resultater kunne verificere den hypotese, de i fællesskab havde opstillet, eller som Henrik Birkedal, der underviser i biotek, sagde: ”De arbejder i virkeligheden som miniforskere, hvilket giver dem en rigtig god ballast for valg af en videregående uddannelse.”. Også her blev der stillet mange spørgsmål, som 3g-biotek-eleverne besvarede med stor viden og entusiasme.
Overgang mellem folkeskole og gymnasium
Afslutningsvis fik lærere og skoleledere mulighed for at høre om, hvordan SG i fagene dansk, matematik og engelsk indarbejder og udvikler den viden, folkeskoleeleverne kommer med, så eleverne allerede fra starten føler, at de inspireres og løftes fagligt.
I matematik sker det blandt andet gennem deltagelse i gymnasiedysten Georg Mohr, hvor man arbejde med matematik, der ligger ud over pensum, mens tysk og spansk prøves af på ture til henholdsvis Berlin, Lübeck og Malaga.
Lærere og folkeskoleledere var tydeligvis inspirerede, så mon ikke der sagtens kan skabes faglige netværk til gavn for elever i begge skolekulturer på denne baggrund.?