”Ingenting har betydning i sig selv” begynder Knud Romer sit levende oplæg for alle Solrød Gymnasiums elever den 27.11. 2014. Han fortsætter sin energiske talestrøm: ”Tingene har den betydning, som vi lægger i det. Nu tager jeg fx tøjet af. Det lyder ret lækkert, ikke? Men hvis jeg tog tøjet af derhjemme eller på stranden, så ville det ikke lyde andet end dagligdags. Det er med andre ord sammenhængen, stedet og tidspunktet, som afgør, hvilken betydning noget har.” Med disse ord var tonen slået an til oplægget om markedsføring og manipulation ved markedsføringens målgruppe. Budskabet til de tre stx-årgange og de to hf-årgange var følgende: Det at markedsføre produkter er at tage noget som ingenting betyder og sætte det ind i en særlig sammenhæng, der giver aftageren en oplevelse og en følelse af, at produktet betyder noget. ” I er dét I forbruger!” lyder det fra scenen. ”Det betyder, at reklamebranchen er med til at bestemme, hvad I skal opleve, hvordan I oplever jer selv, hvem I er – ikke mindst set i forhold til andre”.
Andreas Martini fra 3.z er en af de mange, der sidder stille og betragter Knud Romer koncentreret. ”Det er sjovt at opleve ham. Han formår at underholde os gennem sine jokes og måde at formulere sig på”. Anna Julie Hansen fra G4 udtrykker: ”Det er en super god idé at invitere Romer til at komme for at snakke med os om vores syn på, hvordan virkeligheden ud. At få os til at sætte spørgsmål til, hvor meget der bliver manipuleret med os i hverdagen.”
Knud Romer er kendt som flittig samfundsdebatør, skønlitterær forfatter, og særligt relevant for dagens oplæg på Solrød Gymnasium: Prisvindende tekstforfatter og kreativ direktør. Han skrev i 2006 bogen ”Den som blinker er bange for døden” og modtog i den forbindelse De gyldne laurbær. Han har desuden udgivet for eksempel ”Guide til Københavns offentlige toiletter” og ”Din store idiot”, om dumhed og intelligens. Sideløbende har Knud Romer deltaget i reklame- og spillefilm og været en fast bestanddel af ”Smagsdommerne” på DR2 omkring netop litteratur, kunst og kultur.
På Solrød Gymnasium har mange lærere forberedt eleverne til mødet med Knud Romer ved at analysere hans materiale i timerne, fordi Romers erfaring med erhvervslivet hermed kan inkorporeres i elevernes faglige forløb om kommunikation, sprog og markedsføring. Fællesarrangementer er således ikke kun relevante for den faglige udvikling og for fællesskabet på tværs af klasser. Det er ligeledes væsentligt for at bringe erhvervslivet ind på gymnasiet, så det ikke, som ofte, er klasserne der skal drage ud af huset. I mandags havde samfundsklasserne i relevante studieretninger således besøg af en af landets førende eksperter i forsvars- og sikkerhedspolitik, Peter Viggo Jakobsen fra Forsvarsakademiet. Han talte om aktuelle globale sikkerhedspolitiske udfordringer i forhold til bl.a. Mellemøsten og Ukraine/Rusland.