”Det er fedt, det der!” siger Mads Jørgensen, mens hans kammerat Anders Hagman enigt nikker og udforsker et maleri, der hænger ude på gangen. De to venner fra 9. Erhvervsklasse står og betragter et af værkerne, som er udstillet på Ungdomsskolen. Mads og Anders har lige været til prøveeksamen, og drengene oser af overskud og selvtillid. De har begge to på hver deres måde brugt deres tid i Erhvervsklassen til at få styrket nogle faglige sider og troen på, at de kan klare studierne på lige fod med alle andre.
”Lige siden jeg kom til Erhvervsklassen, har jeg bare kunnet se, hvordan mit gennemsnit, eller mine evner til de forskellige fag som dansk, engelsk og matematik bare er steget. Jeg er blevet meget bedre til det, jeg KAN det lige pludselig! Man kunne virkelig mærke, at lærerne gerne ville undervise og ville hjælpe os af sted”, fortæller Anders.
Mads, der sidder ved siden af Anders, nikker genkendende, når han hører sin klassekammerat snakke om sine oplevelser i Erhvervsklassen. Mads fortæller nemlig, at han heller ikke plejede at tænke særligt højt om sine fremtidsmuligheder pga. en kronisk sygdom, som han før var overbevist om, ville holde ham tilbage.
”Men nu vil jeg gerne i 10. og nu regner jeg måske også med at tage 3 år på gymnasiet. Så ja helt sikkert! Vi har virkelig haft nogle gode lærere”, siger han stolt.
Selvom Erhvervsklassen – med to gange praktik om ugen- har været godt at prøve af for drengene, ser de nu også frem til at prøve kræfter med valgfag. Mads har trods sin sygdom set, at han også kan nå samme niveau som de øvrige studerende, og glæder sig nu til at prøve kræfter med nogle af de mere kunstneriske fag, som har hans store interesse. For Anders, der normalt træner Parkour, er det sportsfagene der fanger mest, men også begyndersprog og fag som filosofi og psykologi har interesse.
”Jeg synes, det er ret spændende med psykologi, så kan man rigtig gå rundt og analysere folks tanker og adfærd”, runder Anders af.