Den 7.10 mødtes 15 morgenfriske 2.g og 2hf-elever fra Solrød Gymnasium uden for Roskilde Universitet. De 15 elever er som på Roskildes Gymnasier, Køge Gymnasium og Greve Gymnasium udvalgt efter særlige kriterier, for de er alle udtaget til talentprogrammet U-Faktor. Programmet strækker sig hen over et år, hvor eleverne skal på i alt 5 besøg på videregående uddannelser på Sjælland. Uddannelsessteder, der hver har tilrettelagt en hel dag for eleverne, så de kan få indtryk af krav, miljø, studieindhold, arbejdsprocesser og stemning på de givne videnscentre.
De 15 elever fra hver af de nævnte gymnasier har alle vist stor motivation for at blive optaget på U-faktor og de kvalicerer sig ved at have et stabilt og højt fagligt niveau. De har alle et minimum af fravær og de er af deres lærere og skolens talentkoordinator vurderet til at kunne klare at være væk fra deres egen skole de 5 hele dage på året.
I år er det RUC, der slog tonen an til talentprogrammet og havde sammensat et spændende program med indledende oplæg fra bl.a. studievejleder og udvalgte RUC-studerende. Efter en god frokost blev eleverne fordelt på de faglige workshops, som RUC havde tilrettelagt og som eleverne fra de nævnte gymnasier på forhånd havde prioriterert i mellem. En workshop handlede om ”Eksperimenter i matematik”, en anden om ”Modeellering af hydrauliske spring”. En tredje workshop handlede om ”Tid, struktur og identitet” og den fjerde hed ”Artefakter i idéudviklingen”. Endelig var der workshoppen ”Konflikthåndtering – hvordan mægler og løser det internationale samfund konflikter i mellemøsten?”. Eleverne fra Solrød Gymnasium havde som de andre elever glædet sig til dagen, for hermed fik de, som de udtrykte, ”En unik mulighed for at lure af, hvor de gerne vil videreuddanne sig efter gymnasiet” Andre påpegede, at de allerede havde en idé om deres videre uddannelsesforløb, men at de gerne lige ville se, om de kunne blive fristet af noget andet, blive bekræftet i deres valg …eller i deres fordomme.
Efter talentprogrammet modtager eleverne et diplom for fuld deltagelse, der ikke kun viser ekstra skoleengagement, men også en målrettethed og modet til at tage 5 hele dage ud af skoleåret for at rejse rundt til de udbudte uddannelsessteder. Groft sagt handler det om at bygge bro til et kommende studie, og i sidste ende; en kommende karrriere.