Close Menu
VIBORHER – Solrød
    Facebook X (Twitter) Instagram
    VIBORHER – Solrød
    • NYHEDER
    • KOMMUNE
    • KIRKERNE
    • BIBLIOTEK/KULTURHUS
    • 112
    • SPORT
    • DEBAT/LÆSERBREVE
    VIBORHER – Solrød

    SKAL VI SAMLE PÅ GLANSBILLEDER, ELLER STRÆBE EFTER AT GRÆSSET BLIVER EN SMULE GRØNNERE?

    0
    By Lotte Bøgevig on 5. september 2014 KOMMUNE, POLITIK
    Vi er meget enige med Viceborgmesteren fra V i at Solrød skal være et rart, godt og trygt sted at leve og bo (som beskrevet på solrodportalen.dk).Det sikrer vi – efter vores opfattelse – ved at være en moderne, konkurrencedygtig kommune.
    Det gælder for den service kommunen leverer og det gælder i særdeleshed også for de kommunale skatter, herunder grundskylden.
    Uanset de fremstillede glansbilleder af vores kommune, serveret så kommunen i en snæver vending næsten kan forveksles med en slags dansk skattely, er det nu engang sådan, at vi i Solrød i den grad er netto-bidragsydere til det danske samfund.

    Vi betaler ca. 22 % mere i skat pr. borger, end i en gennemsnitskommune – og kommunen har efter udligning 9 % mindre til rådighed end de andre, til at servicere borgerne. Det lyder surt og det er surt.

    Heldigvis er ”udgiftsbehovet” pr. borger i Solrød lavt, i forhold til andre – nemlig 51.389 kr. På landsplan er tallet 58.394 kr. Altså er vores behov 88 % af landsgennemsnittet, (ifølge Økonomi- & Indenrigsministeriet, 2014). Vi er de rene dukse, fordi vi i højere grad kan klare os selv.

    Der er altså ca. 37 mio. kr. (omkring 1.750 kr. pr. borger) ekstra at gøre godt med, før vi rammer en gennemsnitskommunes forudsætninger. Målt som forskellen mellem indeks 91 og 88 i “udgiftsbehov”.

    Dette lavere indeks (efter udligning), er en medvirkende årsag til at vi har haft så glimrende regnskaber i de senere år. Nok også lidt for glimrende, set i bakspejlet.

    Vi har derfor en seriøs mulighed for, fuldt ansvarligt, at gøre det en lille smule sjovere at være hårdtarbejdende skatteyder i kommunen.
    Og gøre det lidt lettere at sælge sin ejendom og få lidt mere at gøre godt med i sit otium.
    Ved at regulere både grundskyld og personskat lidt ned.

    Der er også stadig områder, der bør forbedres. Bedre undervisningsmaterialer i skolen, eksempelvis. Og støtte til frivillige organisationer, hvor der udvises et stort initiativ.

    Til gengæld er der penge at spare i administrationen i de kommende år – og vi mener godt at vi kan nøjes med at bruge en anelse mindre, end det maksimale staten tillader. Desuden behøver vi heller ikke at belaste anlægsbudgettet med 100 % af det Staten tillader (beregnet i kroner pr. indbygger).

    Vi anser det for at være vigtigere at lette skatten en smule for alle, frem for at bygge og servicere for det maksimalt tilladte. Dejligt hvis vi kunne få flertal for det.

    Sådan ser vi fremtiden.

    Afslutningsvis er vi også meget enige i at man bør forholde sig kildekritisk til politikeres udlægninger – også af tal. Men det skulle være unødvendigt at fremhæve – det tror vi godt at alle er klar over, her på siden.

    Med Venlig Hilsen

    Eilif Nørgaard fra Grundejerne

     

    Læs Kim`s Læserbrev her

     

    Deltag i debatten
    Share. Facebook Twitter Email

    Læs også

    40 år med omsorg blev belønnet med kongelig medalje

    Penge fra salg af Solrød Biogas skal nu ud at arbejde for borgerne

    Ny gårdbørnehave i Gl. Havdrup bygges med fokus på genbrug og bæredygtighed

    Nyt fælles beredskab skal styrke trygheden i Solrød Kommune

    Er du klar, hvis krisen rammer: Kom til stort beredskabstopmøde

    Nyt udvalg skal gøre Solrød Kommunes folkeskoler endnu bedre

    Nyt støjudvalg fortsætter kampen mod støj fra motorvejen

    Solrød Strandrenselaug har købt ny og bedre strandrensemaskine

    Demens rammer også midt i livet: Heidi og Dan efterlyser netværk til yngre demensramte

    Mistænker dumpning af slam: Solrød Kommune anmelder forurening til politiet

    Ny rapport: Solrød Kommunes folkeskoler klarer sig fortsat godt

    Solrød Kommune ansætter ny direktør med stærk profil

    Farvel til heldagsparkering: Nye regler skal give borgerne bedre plads ved rådhuset

    Solrød Kommune afslutter salg af biogasanlæg: Millioner til lokale investeringer

    Solrød Kommune fastholder topplacering: Blandt Danmarks hurtigste til byggesager

    Mads Ramstedt valgt som folketingskandidat for Konservative i Greve og Solrød

    Fra vision til virkelighed: Byrådet godkender næste skridt for Solrød Bymidte

    Borgerservice rykker midlertidigt til biblioteket

    Natureventyr i Solrød

    Kronik af Borgmester Emil Blücher

    annonce
    TILMELD NYHEDSBREVET

    FACEBOOK
    Vi bor her
    • SENESTE NYT
    • MEST LÆSTE
    17. juni 2026

    Konservative: Politisk aftale styrker seniorer, skoler, idræt og fællesskaber

    17. juni 2026

    40 år med omsorg blev belønnet med kongelig medalje

    17. juni 2026

    Penge fra salg af Solrød Biogas skal nu ud at arbejde for borgerne

    15. juni 2026

    Mia Blichfeldt vender hjem til Solrød – og tager fransk stjernespiller med

    15. juni 2026

    Medaljer til Budokan ved Gladsaxe Karate Cup

    27. oktober 2025

    Klumme af Brian Mørch

    27. oktober 2025

    REMA 1000 fylder 1 år

    27. oktober 2025

    Morten Scheelsbecks visioner for Solrød Center

    27. oktober 2025

    Solrød Centerforening: Tak for et inspirerende borgermøde – nu skal visionerne blive til virkelighed

    27. oktober 2025

    SFs visioner for Solrød Center

    annonce
    • rel="nofollow"
      rel="nofollow"
    annonce
    annonce
    Arlo Medier
    2680 Solrød Strand
    Telefon: 4038 1501
    E-mail: arlomedier@gmail.com
    Copyright Viborher.dk
    KONTAKT OS
    • SALGSAFDELINGEN
    • REDAKTIONEN
    • ADMINISTRATION
    © 2026 ThemeSphere. Designed by ThemeSphere.

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.