Close Menu
VIBORHER – Solrød
    Facebook X (Twitter) Instagram
    VIBORHER – Solrød
    • NYHEDER
    • KOMMUNE
    • KIRKERNE
    • BIBLIOTEK/KULTURHUS
    • 112
    • SPORT
    • DEBAT/LÆSERBREVE
    VIBORHER – Solrød

    8 kommuner overvejer fælles beredskab

    0
    By Lotte Bøgevig on 14. januar 2015 112, KOMMUNE

    Pressemeddelelse fra Solrød Kommune:

     

    8 kommuner overvejer fælles beredskab

    Borgmestrene i Stevns, Køge, Solrød, Greve, Roskilde, Vallensbæk, Ishøj og Høje Taastrup kommuner har besluttet at anbefale de respektive Byråd, at et fælles beredskab mellem kommunerne hurtigt bør analyseres og beskrives nærmere.

    Regeringen og KL indgik i juni 2014 en aftale om, at kommunerne senest den 1. januar 2016 skal have etableret sig i 20 beredskabsenheder i hele landet. I KKR-regi har man drøftet etableringen af de nye beredskabsenheder og dette har bevirket, at de 8 kommuner nu afsøger muligheden for et fælles beredskab.

    Greve, Solrød, Køge, Roskilde og Stevns har siden november 2014 arbejdet på at etablere et fælles beredskab. Høje-Taastrup, Ishøj og Vallensbæk har ligeledes analyseret samarbejdsmulighederne i det fremtidige beredskab.

    Resultatet af dette arbejde er således blevet, at de 8 borgmestre på et møde er blevet enige om at anbefale deres respektive Byråd, at de 8 kommuner går sammen i en ny fælles beredskabsenhed.

    ”Vi har et godt beredskab i dag, hvor borgere og virksomheder kan være trygge ved, at hjælpen er nær og effektiv, når uheldet er ude. Nu stiller Staten krav om, at vi skal samarbejde på tværs af kommunegrænserne, og min intention er, at det skal være den samme tryghed, der kommer til at kendetegne den fælles beredskabsenhed”, siger Niels Hörup borgmester i Solrød Kommune og formand for KKR Sjælland.

    Enheden vil både i faglig og befolkningsmæssig henseende blive robust og bæredygtig i forhold til de opgaver, der løses nu og på sigt af beredskabet. Ligesom området, der udgøres af de 8 kommuner, rummer beredskabsmæssige opgaver vedrørende fælles motorvejsystemer, jernbanestrækninger og opgaver i forhold til kyststrækninger. Opgaver, som det kommende samarbejdet kan være med til at styrke.

    De respektive Byråd vil på deres januarmøder blive forelagt en sag med anbefaling om undersøgelse af ”8 kommune samarbejdet” på beredskabsområdet og under forudsætning af godkendelse heraf vil undersøgelsesarbejdet blive iværksat, således at der senest i juni kan træffes endelig beslutning om samarbejdet og dets omfang.

    Ligeledes under forudsætning af de respektive Byråds godkendelse af det fremtidige samarbejde er de 8 borgmestre enige om at udpege borgmester Mogens Haugaard Nielsen, Stevns Kommune som formand og borgmester Joy Mogensen, Roskilde, som næstformand for det fremtidige samarbejde frem til den 1/1 2016.

     

     

    FRA GREVE KOMMUNE

    Borgmestrene i Stevns, Køge, Solrød, Greve, Roskilde, Vallensbæk, Ishøj og Høje Taastrup kommuner har besluttet at anbefale de respektive Byråd at et fælles beredskab mellem kommunerne hurtigt bør analyseres og beskrives nærmere.

    Regeringen og KL indgik i juni 2014 en aftale om, at kommunerne senest den 1. januar 2016 skal have etableret sig i 20 beredskabsenheder i hele landet.

    Greve, Solrød, Køge, Roskilde og Stevns har siden november 2014 arbejdet på at etablere et fælles beredskab. Høje-Taastrup, Ishøj og Vallensbæk har ligeledes analyseret samarbejdsmulighederne i det fremtidige beredskab.

    Resultatet af dette arbejde er således blevet, at de 8 borgmestre på et møde er blevet enige om at anbefale deres respektive Byråd, at de 8 kommuner går sammen i en ny fælles beredskabsenhed.

    Enheden vil både i faglig og befolkningsmæssig henseende blive robust og bæredygtig i forhold til de opgaver, der på løses nu og på sigt af beredskabet. Ligesom området, der udgøres af de 8 kommuner, rummer beredskabsmæssige opgaver vedrørende fælles motorvejssystemer, jernbanestrækninger og opgaver i forhold til kyststrækninger. Opgaver, som det kommende samarbejdet kan være med til at styrke.

    De respektive Byråd vil på deres januarmøder blive forelagt en sag med anbefaling om undersøgelse af ”8 kommune samarbejdet” på beredskabsområdet og under forudsætning af godkendelse heraf vil undersøgelsesarbejdet blive iværksat, således at der senest i juni kan træffes endelig beslutning om samarbejdet og dets omfang.

    Ligeledes under forudsætning af de respektive Byråds godkendelse af det fremtidige samarbejde er de 8 borgmestre enige om at udpege borgmester Mogens Haugaard Nielsen, Stevns Kommune som formand og borgmester Joy Mogensen, Roskilde, som næstformand for det fremtidige samarbejde frem til den 1/1 2016.

    Borgmester Pernille Beckmann, Greve Kommune siger, ”Et fremtidig samarbejde bestående af de 8 kommuner vil lette muligheden for at indfri den effektiviseringsgevinst, som vi er blevet pålagt af regeringen. Men det afgørende positive i dette bredde samarbejde er, at fagligheden og robustheden i de meget væsentlige opgaver, som beredskabet løser, kan bevares”.

    Yderligere oplysninger

    Borgmester Pernille Beckmann på 50 58 25 26.

    Foto af Jimi A. Bøgevig

    Deltag i debatten
    Share. Facebook Twitter Email

    Læs også

    Peter Tanev gæster Havets Folkemøde i Solrød

    Hedebølge på vej – husk at passe på dig selv og hinanden

    Bettina og besøgshunden Lexa spreder glæde blandt borgere med demens

    40 år med omsorg blev belønnet med kongelig medalje

    Penge fra salg af Solrød Biogas skal nu ud at arbejde for borgerne

    Ny gårdbørnehave i Gl. Havdrup bygges med fokus på genbrug og bæredygtighed

    Mystisk episode i Solrød: Pige ramt af hagl på egen trampolin

    Nyt fælles beredskab skal styrke trygheden i Solrød Kommune

    Er du klar, hvis krisen rammer: Kom til stort beredskabstopmøde

    Nyt udvalg skal gøre Solrød Kommunes folkeskoler endnu bedre

    Nyt støjudvalg fortsætter kampen mod støj fra motorvejen

    Solrød Strandrenselaug har købt ny og bedre strandrensemaskine

    Demens rammer også midt i livet: Heidi og Dan efterlyser netværk til yngre demensramte

    Mistænker dumpning af slam: Solrød Kommune anmelder forurening til politiet

    Ny rapport: Solrød Kommunes folkeskoler klarer sig fortsat godt

    Solrød Kommune ansætter ny direktør med stærk profil

    Farvel til heldagsparkering: Nye regler skal give borgerne bedre plads ved rådhuset

    Solrød Kommune afslutter salg af biogasanlæg: Millioner til lokale investeringer

    Solrød Kommune fastholder topplacering: Blandt Danmarks hurtigste til byggesager

    Fra vision til virkelighed: Byrådet godkender næste skridt for Solrød Bymidte

    annonce
    TILMELD NYHEDSBREVET

    FACEBOOK
    Vi bor her
    • SENESTE NYT
    • MEST LÆSTE
    25. juni 2026

    Peter Tanev gæster Havets Folkemøde i Solrød

    25. juni 2026

    Hedebølge på vej – husk at passe på dig selv og hinanden

    25. juni 2026

    Succes på Solvænget – nye fjernvarmeprojekter afventer politisk afklaring

    24. juni 2026

    Et kærligt opråb til sommerens gæster ved Kalkgraven i Karlstrup

    23. juni 2026

    Bettina og besøgshunden Lexa spreder glæde blandt borgere med demens

    27. oktober 2025

    Klumme af Brian Mørch

    27. oktober 2025

    REMA 1000 fylder 1 år

    27. oktober 2025

    Morten Scheelsbecks visioner for Solrød Center

    27. oktober 2025

    Solrød Centerforening: Tak for et inspirerende borgermøde – nu skal visionerne blive til virkelighed

    27. oktober 2025

    SFs visioner for Solrød Center

    annonce
    • rel="nofollow"
      rel="nofollow"
    annonce
    annonce
    Arlo Medier
    2680 Solrød Strand
    Telefon: 4038 1501
    E-mail: arlomedier@gmail.com
    Copyright Viborher.dk
    KONTAKT OS
    • SALGSAFDELINGEN
    • REDAKTIONEN
    • ADMINISTRATION
    © 2026 ThemeSphere. Designed by ThemeSphere.

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.