Kl. 0718 indledte en af politiet ATK-målebiler måling af trafikanternes hastighed i sydlig retning på Køge Bugt Motorvejen mellem afkørslerne Solrød S og Ølby/Køge Nord-afkørslerne.
I tiden frem til kl. 1236 passerede ca. 14.000 bilister, og af disse blev 978 målt til at køre hurtigere end de tilladte 80 km/t på strækningen.
Hastigheden er nedsat på grund af vejarbejde. Politiets nye måleudstyr er i øvrigt i stand til at måle trafikanternes hastighed i tre vognbaner samtidigt.
Alle for hurtigt kørende bilister kan nu forvente en hilsen fra politiet sendt til bilejeren i form af en forhøjet bøde, da forseelsen blev begået på en strækning med vejarbejde.
HVAD ER ATK-målebiler
Måleudstyr og måling
Hvad er automatisk trafikkontrol
Automatisk Trafikkontrol indsættes på særligt udvalgte strækninger, der udpeges i samarbejde mellem politiet og vejmyndighederne. For hver politikreds er der et kontor, ATK-kontoret, der planlægger kontrollen, foretager sagsbehandling og som kan svare på spørgsmål om automatisk trafikkontrol.
Københavns Politi udfører automatisk trafikkontrol, og sagsbehandling af ATK-sager for Bornholms Politi, der ikke har eget ATK-kontor. Midt- og Vestjyllands Politi foretager sagsbehandling af ATK-sager fra Sydøstjyllands Politi og Syd- og Sønderjyllands Politi, der ikke har egne ATK-kontorer.
Hvordan foregår målingen
Kontrollen foretages, når hastighedsbegrænsninger overskrides inden for visse tolerancer, der bl.a. er fastsat på grundlag af de tekniske specifikationer for det anvendte apparatur.
Måleudstyret er en radar med tilkoblet fotoapparat og blitz. Udstyret kan være monteret bagerst i en varebil eller opstillet uden for køretøjet. Radaren kan måle gennem bagruden og højre siderude. En radar måler hele tiden til forskel fra et lasermåleapparat, der skal aktiveres, når man vil måle.
Bilen er monteret med særskilte batterier til måleudstyret, således at driften af udstyret er stabil. Der kontrolleres kun færdsel, der kører hen mod måleudstyret, idet der skal bruges et foto af føreren.
Placering af politiets målekøretøj
Målekøretøjet parkeres normalt parallelt med kørebanen. Køretøjet skal opstilles efter nærmere fastsatte regler. Radaren måler i en vinkel på 20 grader ud på kørebanen og kontrollerer hastigheden på alle, der passerer inden for kortere afstand afhængig af, hvilken vognbane køretøjet er placeret i. Udstyret sættes til at tage et foto, når hastighedsbegrænsningen inklusiv den fastsatte tolerance overskrides.
Når radaren registrerer en overtrædelse, tager fotoapparatet et billede. Det er nødvendigt at anvende blitz hele døgnet for at få en tilstrækkelig god billedkvalitet. Der anvendes rødblitz, fordi den er mest skånsom.
Verificering af målinger
Inde i bilen følger operatøren målingerne på måleudstyret (displayet med de røde tal) og kan se, at radaren arbejder korrekt. Samtidig kan hastighederne følges på en computer. På computeren kan der ud for hvert enkelt foto tilføjes eventuelle observationer, hvis der er behov for det.
Manglende nummerplader
Hvis et køretøj ikke har nummerplade monteret foran, kan operatøren tænde en videooptager, der ud gennem forruden tager billeder af køretøjets bagerste nummerplade.
Om måleudstyret
Måleudstyret er typegodkendt af et anerkendt europæisk godkendelsesinstitut. Herudover er måleudstyrets montering i hvert enkelt køretøj særskilt godkendt af et andet godkendelsesinstitut. Der forefindes således en attest for godkendelsen for hver målebil. Ud over en selvkontrol, som udstyret foretager ved opstart, godkendes hvert enkelt køretøj mindst hvert andet år i overensstemmelsen med typegodkendelsen for måleudstyret.