Hele alfabetet var i spil, da glade børnehavebørn deltog i det årlige Sprogfitness, hvor de igennem sjove lege blev introduceret til sproget.

Boldbanerne ved tennisanlægget i Solrød var fredag den 10. maj fyldt med energiske børn, der havde snøret løbeskoene og var klar til at motionere sprogmusklerne. Solrød Bibliotek havde inviteret børn, der er klar til skolestart til august, til det årlige Sprogfitness, hvor børnene fik mulighed for at udforske sproget gennem sjove lege. Her blev danset, hoppet og løbet, samtidig med at børnene skulle løse sproglige opgaver.

Hvad er det modsatte af mørk? Hvilket ord af disse begynder med V? Det var blandt de spørgsmål, som børnene skulle finde svar på gennem leg. Legene er udviklet sådan, at børnene lærer om sproget samtidig med at deres sociale færdigheder og samarbejdsevner stimuleres.

Intentionen med sprogfitness er at vise børnene, at det er sjovt at lege med og bruge sproget. Ved at introducere børn tidligt til sproget, håber man at kunne styrke deres interesse for ord og sprog. Forskning viser nemlig, at sprogfærdigheder og ordforråd har stor indvirkning på, hvordan man lærer og udvikler sig senere i livet. På landsplan er man begyndt at se de første beviser på tidlige sprogforsinkelser kan være svære at indhente og ofte giver ulige vilkår for børn ved skolestart.

Sprogfitness er et bud på, hvordan man kan være med til at udvikle sprogfærdigheder og stimulere de sociale kompetencer hos de mindre børn. Legene udvikles løbende og er i dag udkommet som et helt katalog, samtidig med at Sprogfitness er blevet en del af pædagogstudiets undervisningsplan.

Kilde: Solrød Kommune

Deltag i debatten
Del.