Byrådet i Solrød Kommune kan gå valgdagen i møde vel vidende, at de er én af landets bedste kommunale ordregivere ifølge iværksætterne.

De danske kommuner har i en årrække haft et ry for at være dårlige betalere. Men som
iværksætter kan man med ro i sjælen takke ja, når Solrød Kommune ringer med en
opgave.

Solrød Kommune er nemlig en af de kommuner, der bliver blåstemplet som en god
samarbejdspartner blandt brugerne af Dinero Regnskabsprogram, som sælger til
kommunen.

– Faktisk har hele 68 kommuner på tre uger fået så flotte bedømmelser, at vi kan
blåstemple dem som gode samarbejdspartnere, og det glæder mig, at iværksætternes
samarbejde med kommunerne tilsyneladende er så velfungerende, siger serieiværksætter
Martin Thorborg, som er adm. direktør i Dinero.

– At 68 kommuner er blåstemplet betyder ikke nødvendigvis, at de resterende 30
kommuner er dårlige betalere eller dårlige samarbejdspartnere. Sandsynligvis har en stor
del af dem bare ikke fået nok bedømmelser til, at vi kan blåstemple dem – endnu.

Opgør med kommunernes blakkede ry

Listen er godt nyt for kommunerne. For evnen til at betale iværksættere til tiden har nemlig
ikke altid været imponerende. En undersøgelse foretaget af Ase i 2014 viste, at 16 procent
af iværksætterne havde haft dårlige betalere blandt kommunerne. En stigning på to
procentpoint på to år.

– Kommunerne har længe haft et blakket ry i iværksætterkredse, men forhåbentlig
indikerer de gode bedømmelser, at kommunerne har strammet op og har fået styr på
betalingsfristerne, siger Martin Thorborg.

– Det er også nødvendigt, hvis vi fortsat vil dyrke iværksætterkulturen i Danmark. Det, der
for en kommune er småpenge, er ofte en livsvigtig indkomst for en nystartet iværksætter,
der er gået all in på at etablere egen virksomhed. Vi er nødt til at give gode vilkår til
mennesker, der ønsker at starte egen virksomhed – og det nemmeste sted at starte er at
betale regningerne til tiden.

Fakta:

68 af landets 98 kommuner optræder lige nu på Dineros Flinke-liste. Listen har eksisteret i
tre uger og er baseret på mere end 36.000 bedømmelser foretaget af de 40.000
iværksættere, som bruger Dinero Regnskabsprogram.

Når en virksomhed har solgt en ydelse eller et produkt til en virksomhed/organisation, kan
virksomheden helt anonymt bedømme køberen positivt eller negativt. En algoritme afgør
ud fra en række parametre, om køberens samlede bedømmelser er gode nok til at lade
den optræde på Flinke-Listen.

Formålet med Flinke-Listen er, at blåstemple virksomheder, som betaler til tiden, og som
er gode samarbejdspartnere og dermed skærme iværksættere fra dårlige betalere og
brodne kar.

Kilde: Henrik Alexandersen

Deltag i debatten
Del.