Et nyt og særdeles aktuelt fag er på vej til den danske folkeskole, men først skal det testes på en række danske skoler. Munkekærskolen og Havdrup Skole er to af dem. 

Hvordan bygger man sin egen robot? Hvorfor er det vigtigt at beskytte sine data på nettet? Og hvordan kan vi vide os sikre på, at det, vi ser online, også er virkeligheden?

Det er bare nogle af de spørgsmål et nyt fag i folkeskolen skal belyse i fremtiden, og som Munkekærskolen og Havdrup Skole skal hjælpe med at teste, inden det bredes ud i resten landet.

Faget går under navnet “Teknologiforståelse”, og det indrammer meget præcist hensigten med det nye fag; at give eleverne en større forståelse af den teknologi, vi alle sammen omgiver os med.

Det er både vigtigt og yderst aktuelt, siger skoleleder på Havdrup Skole, Pernille Holmberg Johannesen:

“Børn og unge er omgivet af teknologi konstant, og derfor er det også fundamentalt vigtigt, at de får en dybere indsigt og større forståelse for alle grene af teknologien,” siger hun og uddyber:

“Der er selvfølgelig den rent tekniske del, der skal gøre vores elever i stand til forstå, hvordan man bygger robotter, kodning, software, spil og så videre. Men faget åbner også for en række vigtige snakke. Skal vi for eksempel bare dele en video, fordi vi kan? Og hvad kan konsekvensen være, hvis vi deler det forkerte? Hvorfor er dine personlige data så værdifulde? Hvordan spotter man fake news? Listen af lang med emner at tage fat på og rummer utrolig mange aspekter, så det er både aktuelt og drønvigtigt.”

Fag i faget eller nyt fag på skemaet?

De mange grene af teknologi giver mulighed for sætte faget på skoleskemaet på forskellige måder.

Den ene mulighed er at gøre det til et selvstændigt fag, hvor eleverne har et par timers koncentreret teknologiundervisning om ugen – fuldstændig som vi kender det fra klassiske fag som idræt, dansk og matematik.

Den anden mulighed er at lægge elementer af faget ind i andre fag. F.eks. vil man i fysisk kunne arbejde med den fysiske teknologi og bygge en robot, mens man i samfundsfag kan tage fat i emner som fake news, strafbar adfærd på nettet og så videre.

Det er netop denne del, som Munkekærskolen og Havdrup Skole skal være med til at afklare, for hvad virker bedst i praksis? Sammen xx andre skoler i Danmark, skal de frem til 2021 teste og samle erfaring, og de to skoler glæder sig til at komme i gang med opgaven, fortæller skoleleder på Munkekærskolen, Carsten Hansen:

“Vi er enormt stolte af at være med til at forme et fag, der har så stor betydning for elevernes liv. Samtidig er det et stort plus, at vi er to skoler fra samme kommune, for det giver os mulighed for at sparre med hinanden og for at lave fælles projekter inden for fagets rammer. Vi voksne har heller ikke prøvet det før, så det bliver en spændende udfordring for både børn og voksne, som vi glæder os meget til at komme i gang med,” siger Carsten Hansen.

Munkekærskolen og Havdrup Skole skal teste faget af i de mindste klasser, og projektet starter op i uge 7.

Kilde: Solrød Kommune

Deltag i debatten
Del.