Havdrup Stationsby fra først i 1800-tallet til for ca. 40 år siden og hvordan den opstod

Lokalhistorie:

Solrød lokalhistoriske Forening inviterer til billedforedrag

Torsdag d. 7. februar kl. 19.00 i Havdrup Sognehus, Bistrupvang 33, Havdrup.

Om byens ”pionertid”:

Allerede i forbindelse med den gamle landevej har Havdrup Ulvemose været rasteplads med gæstgiveri som midtvejsstation mellem Roskilde og Køge. Placeringen af Havdrup station i 1870 var et udslag af Ulvemosens status som vejknudepunkt.
Skinnevejen går ind i Havdrup ved Ulvemosens nordvestlige hjørne over den gamle præstelod og Ørstedengene til midt i Havdrup Ulvemose, den nuværende Havdrup Stationsby.
Selve stationsbygningerne blev bygget af en mand ved navn Køller; Havdrup kro og rejselade blev opført af samme bygmester.

Ved jernbanens anlæg var mange arbejdere beskæftiget, både danske og svenske. Folk fik lov til at køre gratis til Vordingborg, hvor de beså byen og glemte togets afgangstid, hvorefter de måtte gå tilbage til Havdrup. Mange af dem var rejst ud i træsko da afrejsen skete uden varsel. Både unge og ældre prøvede denne berømmelige kørsel og troede selvfølgelig, at de kom lige let frem og tilbage. Togpersonalet morede sig meget over, at folk glemte togets afgangstid og måtte gå hjem
Hvor Sallevvejen og vejen fra Gl. Havdrup mødes begyndte hovedgaden i Stationsbyen og straks efter overskæringen drejede vejen fra Ørsted og Viby ind i hovedgaden.
Benzonseje, den nuværende Risbyholm, med hovedgård og skov ligger 1 km. vest for stationsbyen ved denne vej. Gårdens gamle ejer P. A. Herbert var medbestemmende ved jernbanens og stationspladsens anlæg. For gården var jernbanetrafikken et godt aktiv; der blev anlagt tipvognsspor til gårdens grusgrave og hvis men ser godt efter, kan man måske endnu se de mange huller på markerne.

Alle er velkomne.

Kilde: Solrød Lokalhistoriske forening

Deltag i debatten
Del.