Bogen ’Lokal Lobbyisme’ (Djøf Forlag, maj 2017) sætter for første gang fokus på lobbyisme over for kommunerne.

Og det er ikke tilfældigt, at det sker netop nu: 10 år efter kommunalreformen er kommunerne både blevet større og mere professionaliserede. Det kræver, at dem, der arbejder med at påvirke kommunale beslutninger – lokallobbyisterne – bliver tilsvarende mere professionelle. Det er ikke nok at ’kende en oppe på kommunen’. Dialogen med kommunerne kræver en selvstændig strategi og metode – og ifølge forfatterne ikke bare være et halehæng til den politiske indsats på Christiansborg.

Kommunerne tegner sig for over 40% af den samlede offentlige økonomi. De er landets største arbejdspladser, de er de største velfærdsleverandører, og så er de danske kommuner europamestre i nærdemokrati. Det er med andre ord kommunen, man skal påvirke, hvis man vil være med til at præge sit lokalområde og sin hverdag – eller hvis man vil påvirke lokalplanen, sikre bedre normeringer i børnehaven eller have det lokale stadion renoveret.

Forfatterne Marie Scott Poulsen og Maria Steno kommer i bogen med konkrete værktøjer, inspirerende eksempler og gode råd til at komme i gang.

Bogen udkommer på Djøf Forlag 18. maj 2017.

Om forfatterne:

Maria Steno: Kommunalpolitiker siden 1997 først i Birkerød og derefter Rudersdal Kommune. Strategisk kommunikationsrådgiver siden 2006 for organisationer og virksomheder, som vil bidrage til samfundsdebatten eller vil i kontakt med kommunerne. Indgående kendskab til interessevaretagelse. Partner i Geelmuyden Kiese siden 2014.

Marie Scott Poulsen: Mere end 15 års erfaring i ledende kommunikationsstillinger i interesseorganisationer, bl.a. som Kommunikationschef i Københavns Kommune, Håndværksrådet, FDB og den internationale by- og klimaorganisation C40. Solid indsigt i lokalt demokrati og i urbane tendenser. Rådgiver i Geelmuyden Kiese.

 

Deltag i debatten
Del.