Fremtiden er over os, og vi skal passe på ikke at blive ‘disruptet’, som det så moderne (og kryptisk) hedder. Og hvordan bliver man så disruptet – altså omstyrtet af udviklingen og af en fremtid, som man ikke tids nok ser komme? Eller blot ikke vil acceptere, før det er for sent?

Jo, det gør man eksempelvis, hvis man som den ellers gigantisk store videoudlejningskæde Blockbuster i årevis nægtede at indse, at udlejning af gammeldags fysiske videoer var nærmest oldnordisk gammelt.
Farvel til Blockbuster
Pludselig havde alle i verden smidt deres gamle VHS- og DVD-afspillere ud, og mens alle via nettet streamede de film og serier, de  jo selvfølgelig stadig så, gik Blockbuster nedenom og hjem.
Jeg har to små sønner, Carl på tre og Konrad på nul, og når de bliver lidt større og skal til at leje film til deres iPads eller familiens smart-tv, så vil de med store øjne glo tomt på mig, når jeg fortæller dem, at vi i gamle dage kørte op til videobutikken og lejede en fysisk film, som vi satte i en videoafspiller, og som vi bagefter kørte ned for at aflevere igen. Og at vi i øvrigt skulle huske at spole den tilbage til start.
Spring ud i udviklingen
Nå, bevares. Udviklingen kan være svær at forudse, og den kan være endnu sværere at acceptere – men hvis vi skal være lidt på forkant med det hele, må vi også turde se frem og springe ud i det.
Jeg tænkte på det for ikke så længe siden, da jeg (på i øvrigt gode, gamle flow-tv) så et nyhedsindslag om, at førerløse busser var på vej. Det lyder da som en ny og spændende mulighed, som vi skal gribe, tænkte jeg.
Førerløse busser kører allerede 
De førerløse busser er faktisk allerede på gaden forskellige steder i verden såsom i Washington D.C, Helsinki og Lyon. Et flertal i Folketinget har desuden nu givet grønt lys til forsøgsprojekter på området herhjemme, og det vil Vesthimmerland, Aalborg og Hørsholm kommuner gerne være en del af.
Måske var det sådan noget, som vi Solrød skulle holde godt øje med og måske endda undersøge muligheden for at springe med på?
De førerløse busser er væsentligt mindre end store, gammeldags busser. De er cirka på størrelse med en almindelig minibus, og ud fra billederne, jeg har set, vil jeg skyde på, at der kan være otte-ti passagerer i dem. De kører heller ikke vildt hurtigt – omkring 40-50 kilometer i timen.
Perfekte til lokal bykørsel
Busserne er udstyret med en computer med GPS, og så kører den ellers bare den på forhånd indstillede rute og tager folk med og sætter folk af, som vi kender normalt det.
De passer altså godt til lokal bykørsel, og de skal ikke fyldes op med benzin eller diesel – blot grøn strøm via opladelige batterier – så de forurener ikke området, de kører i, og de er stort set også lydløse.
Jeg kender ikke alt til økonomien i projektet – det indrømmer jeg gerne – og det ville sikkert være forbundet med nogle betragtelige opstartsomkostninger at springe på projektet.
Nytænkning i Solrød
Kunne det ikke være fedt, hvis vi i Solrød Kommune kunne have sådan et par moderne, lydløse, miljøvenlige, førerløse minibusser kørende rundt på vejene på en lokal rute eller to? Hvis det ellers var nogenlunde rentabelt, ville det samtidig være godt for alt fra CO2-regnskab til mobiliteten i kommunen, og det ville nok også binde kommunens dele bedre sammen.
Sommetider skal man i hvert fald turde tænke lidt større og også investere sig til en plads i fremtiden, og hvis man altid er bange for de nye muligheder (eller ikke accepterer dem), så havner vi måske der, hvor dem, der i dag driver den offentlige bustransport, bliver fremtidens Blockbuster. Og det ville ikke være godt for nogen af os.

Morten Scheelsbeck
Journalist
Solrød Strand

Deltag i debatten
Del.