Elbilen kommer – det har man sagt i lang tid – men nu ser det ud til at holde stik. Biludlejningsselskabet Sixt lancerer leje af en elbil, der bliver billigere, end at eje sin benzinbil.

Mens kommuner og delebilsordninger i lang tid har været de eneste, der har købt elbilen Renault Zoe, er der nu særdeles gode nyheder til de privatpersoner, der har drømt om en elbil, men synes at den ikke har været billig nok, eller måske har været i tvivl om, hvorvidt den ville kunne opfylde kørselsbehovet.

Biludlejningsselskabet Sixt lancerer nemlig leje af Renault Zoe Life med 2100 kilometers kørsel om måneden for blot 2970 kroner. Det er langt billigere, end hvad man kan holde en traditionel benzinbil kørende for om måneden

Forventningen til det nye tilbud er stort – i april kørte Sixt en lille kampagne på Facebook, hvor man kunne månedsleje en Renault Zoe Intens i 30 dage til 3270 kroner. I løbet af blot fem dage var de 30 biler, som var en del af kampagnen, udlejet.

Det er netop den succes, der har fået Sixt til at indkøbe endnu flere Renault Zoe, og til satse endnu mere.

Et frosset marked tør op

Hos Renault Danmark er man begejstret over tilbuddet fra Sixt. Et tilbud direktør Anders Gadsbøll forventer for alvor kan være med til at tø et dybfrosset privatmarked for elbiler op.

”Vi har rigtig godt fat i alle andre end privatkøberne, hvilket for så vidt er forståeligt. En Renault Zoe med lang rækkevidde er betydeligt dyrere i indkøb end en tilsvarende benzin eller dieselbil . Så selv om vi ved, at den er langt billigere i drift og har meget laver afskrivning end en tilsvarende dieselbil, så tøver kunderne. Men, med tilbuddet fra Sixt bliver det helt tydeligt, at det faktisk både er en økonomisk og en miljømæssigt god ide at køre elbil, siger Anders Gadsbøll og fortsætter”

”For de fleste kunder er det væsentlige jo, hvad det koster dem om måneden at bruge bilen  – og ikke på om de ejer eller lejer. Derfor er det her tilbud endda særdeles godt, og kan også være med til at åbne op for salget af Renault Zoe”, siger Anders Gadsbøll

Billigere end benzin

Kigger man på FDM’s bilbudget fra 2017, der indberegner alle faktorer ved at købe og eje en bil, så koster det nemlig 3,28 kr. pr kilometer at købe og drive en benzinbil til 150.000 kroner ved 20.000 kilometer om året – eller i alt 65.509 kroner om året.

Men vælger man at leje en Renault Zoe i samme periode frem for at eje en benzinbil ser regnestykket anderledes gunstigt for forbrugeren.

Med en lejeaftale gennem Sixt, hvor man i øvrigt kan opsige aftalen med 30 dages varsel, koster det i alt kun forbrugeren 2.56 kroner pr kilometer at køre og drive en Renault Zoe elbil – eller hvad der svarer til 51.239 kroner om året.

Hos Sixt er der da også store forventninger til kampagnen.

”Vi tror, at dette bliver en succes. Ikke alene sparer kunden mange tusinde kroner årligt ved at leje elbilen, det er også betydeligt nemmere. Der er ingen udbetaling, og ændres ens behov, så man har brug for en større bil –  eller man slet ikke har brug for en bil længere, ja så stiller man blot sin Renault Zoe” fortæller Adm direktør hos Sixt Søren Lithander, der med initiativet understreger Sixts tro på elbiler – nu og i fremtiden.

”Når vi kan tilbyde så skarp en pris på Renault Zoe, er det simpelthen fordi, vi er overbeviste om, at afskrivningen på en elbil er betydeligt lavere, end på en benzin eller dieselbil. Rækkevidden på elbilerne er desuden steget markant, og alle de store bilfabrikanter sender elbiler på markedet. Så der er hos os ingen tvivl om, at elbilen –  også som brugt –  vil være en særdeles attraktiv produkt”, siger Søren Lithander fra Sixt.

Prisen på 2970 kroner om måneden er for en Renault Zoe Life med 41 kWh batteri. Bilen er veludstyret med eksempelvis navigation og klimaanlæg. Ønsker man mere luksus kan man også leje Renault Zoe Intens – ligeledes med 41 kWh batteri, men med eksempelvis bakkamera, key less go system og elklapbare spejle som yderligere luksus – og så er lejeprisen 3270 kr. pr måned. Med i lejen kommer naturligvis ladekabel som kan bruge på alle offentlige ladestandere og et ladekabel til en almindelig stikkontakt.

 Kilde: Renault Nordic

Deltag i debatten
Del.