Jaguar XF modellen været på markedet i 10 år, og er solgt i mere end 350.000 eksemplarer. Nu introduceres nyeste aftapning  – stationcarversionen XF Sportbrake.

Man kan ikke få det hele – man må gå på kompromis. Det er sandt i mange tilfælde, men ikke når talen falder på den helt nye Jaguar XF Sportbrake. Her bliver man ikke nødt til at gå på kompromis. Her står valget ikke mellem en praktisk stationcar og sportslig sedan.

Jaguar XF Sportbrake samler begge dele i en pakke bestående af en bil, der har samme ydre mål som sedan-versionen, men som med bagsæderne nede sluger 1700 liter bagage. Og hvor meget er det så? Jo, det svarer til 194 par sportssko eller 664 cykelhjelme, eller hvis man er mere til golf – så kan man tage 27.800 golfbolde med ud i klubben bag i den nye XF Sportbrake – og på vejen derud faktisk have det sjovt i bilen.

Hos Jaguar Land Rover i Danmark siger landechef Michael Lund

”XF modellen har vundet i alt 190 priser over hele verden. I år er den blevet kåret Best Executive Sedan of the Year i England ligesom den sidste år fik den prestigefyldte tyske pris – Det Gyldne Rat, som den bedste compact mid size car. Nu har vi så den som stationcar, og jeg mener at den har et stort potentiale, fordi den på den forener det praktiske med det sportslige umiskendelige Jaguar DNA”, siger Michael Lund.

Sport og dynamik i højsædet

Jaguar rimer på sport. Derfor har det også været essentielt, at bilen ikke alene kører ligeså sportsligt som den prisbelønnede sedan, men også at den ser lige så sportslig ud. Og det er lykkes. Som Jaguars designchef Ian Callum udtrykker det:

”It looks just as sporty as the saloon – if not more so”

XF Sportbrake er til den dynamiske familie, og har fortil samme faste affjedring som sedanversionen. For at sikre optimal dynamik selv med fuldt læs, er der tilføjet luftaffjedring bagtil, så bilen hele tiden er i optimal balance. XF Sportbreake er desuden blevet lettere med intensiv brug af aluminium i karosseriet og vejer fra blot 1660 kilo.

Det sportslige ved bilen understreges ikke alene af bilens linjer, LED forlygterne og baglygterne der er designet som sportsvognen F- Type og muligheden for op til 20 tommer hjul. Det understreges også af muligheden for All Wheel Drive. Ved almindelig kørsel trækker bilen på baghjulene for at sikre den optimale køredynamik, men rammer man en kurve distribueres der lynhurtigt træk til de forreste hjul, så man sikrer optimalt vejgreb og dynamik.

Jaguar XF Sportbreake er ikke alene fantastisk at se på – den er også et fantastisk sted at opholde sig, og der er masser af muligheder for selvforkælelse.

Blandt andet kan den fås med klassens vel nok største soltag på 1.6 m2. Ønsker man ikke fuldt lys i kabinen kan solafskærmningen køres for – i øvrigt ved såkaldt gesture control. Bilen er spækket med udstyr, der enten gør hverdagen lettere, sjovere eller vildere. Der er naturligvis et 4- zonet klimaanlæg, TFT intrumentering og 10 tommers Touch Pro Infotaintment system. Desuden kommer bilen med et avanceret luftrensningssystem, der renser den udefrakommende luft, så der altid er ren luft i kabinen.

Sikkerheden er også i højsædet med features som blandt andet autonomus emergency brake, adaptive cruise control og trafficsign recognition. På den praktiske side kan nævnes, at bilen kan trække to tons i dieselversionen og 1900 kilo, hvis det er den 250 hk benzinversion der er tale om. Og så er det muligt at regulere højden på bagklappens åbning, hvis man holder et sted, hvor der er lavt til loftet. En blandt mange smarte features i XF Sportbreak.

Masser af plads og markante motorer

XF Sportbrake er i alt 4995 mm lang og er dermed seks centimeter kortere end forgængeren. Men akselafstanden er øget med hele 51 mm – til i alt 2960 mm. Det giver betydelig bedre benplads på bagsædet. I forhold til sedanversionen er de ydre mål næsten identiske, men forskellene er målbare indenfor. XF-SportBrake rummer 565 liter i bagagerummet mod sedanversionens 540 liter. Men lægger man sæderne ned, er der som sagt 1700 liters bagageplads.

Motorprogrammet er omfattende, og de moderne Ingenium motorer fås i både benzin og diesel.

Indgangeversionen er med den velkendte og stærke 163 hk dieselmotor med et moment på 380 Nm og et brændstofforbrug på blot 4,5 l/100 km. Denne fås med seks – trins manuel gearkassse eller automatgearkasse. Ønsker man mere power fås den også med 180 hk, hvor det er muligt at vælge mellem baghjulstræk eller træk på alle fire (AWD). Der er også mulighed for 240 hk og toppen er den 300 hk seks cylindrede version med hele 700 Nm.

På benzinsiden er en 250 hk turbomotor med fire cylindre.

De vejledende priser begynder ved 594.900 kroner for Pure versionen med 163 hk diesel. Ønsker man i stedet benzinmotoren med 250 hk, så prisen 764.900 kroner.

Erhvervsbeskatningen er fra 473.776 kroner for Pure business versionen med 180 hk diesel og 8-trins automatgear. Benzinversionen med 250 hk og samme udstyrsversion koster 552.552 kr.

Kilde: Søren Hyltoft

Deltag i debatten
Del.