I februar fik alle kommunens borgere over 18 år mulighed for at give deres meninger til kende i en tilfredshedsundersøgelse. Nu er svarene kommet, og det er opløftende læsning.

Hvordan er det at bo i Solrød Kommune? Dejligt, er svaret, hvis man spørger borgerne.

Og det var præcis, hvad byrådet i Solrød gjorde tilbage i februar. Som led i at gøre Solrød til det bedste sted at leve og bo var det vigtigt for byrådet at stikke en føler ud og høre borgernes mening.

Nu er svarene så tikket ind, og 89 procent af borgerne siger, at de overordnet er tilfredse eller meget tilfredse med at bo i Solrød Kommune. Det flotte resultat glæder naturligvis borgmester Niels Hörup:

”Jeg er særdeles velfornøjet over, at så mange er glade for at bo i kommunen. Vi har en vision i byrådet om at gøre Solrød Kommune til det bedste sted at leve og bo, og undersøgelsen vidner om, at vi har gang i de rigtige ting og er på bølgelængde med vores borgere. Når det er sagt, skal borgernes tilfredshed naturligvis ikke blive en sovepude,” siger Niels Hörup.

Undersøgelsen er for første gange blevet sendt ud til samtlige borgere over 18 år, og af dem har 3.787 borgere besvaret undersøgelsen. Det giver en svarprocent på 22 pct., som er lig svarprocenterne på tidligere borgertilfredshedsundersøgelser.

”Det er rigtig mange borgere, der har givet sig tid til at svare på undersøgelsen, men vi kan ikke kalde en svarprocent på 22 pct.for repræsentativ. Til gengæld er svarprocenten en glimrende indikation på, at borgerne generelt set er tilfredse, og jeg har da også hørt fra flere, som ikke ville svare på undersøgelsen, netop fordi de var tilfredse,” siger Niels Hörup og fortsætter:

”De svar, der er tikket ind, vil vi til gengæld tage meget seriøst, og det gælder både de positive og negative svar. Vi vil i byrådet bruge undersøgelsen som et strategisk værktøj i vores udvikling af Solrød Kommune og vores arbejde med at stræbe efter byrådets vision om at gøre Solrød Kommune til det bedste sted at leve og bo.”

Skattestigning frem for ringere service

I undersøgelsen fik borgerne mulighed for at gå mere ned i detaljen med blandt andet økonomi, information, trafikforhold og affald.

Nogle af spørgsmålene gik på, hvordan man selv ville prioritere, hvis udgifterne steg på bestemte områder. Her viste undersøgelsen, at borgerne generelt hellere så en skattestigning eller brugerbetaling frem for et lavere serviceniveau. Denne tendens er højere end i tidligere undersøgelser.

Og tendensen går igen. Generelt oplever borgerne i dag et højere informationsniveau, en bedre borgerbetjening, et højt serviceniveau på biblioteket, brugervenlige selvbetjeningsløsninger og gode muligheder for at dyrke motion på egen hånd.

Plads til forbedringer

Der er selvfølgelig også områder, der skal en tur under luppen. Blandt andet er der plads til forbedringer inden for den kollektive trafik, hvor særligt den kollektive bustrafik høster knapt så mange kærlige tilkendegivelser.

Kærlig interesse er der derimod for lokalpolitik, men undersøgelsen viser samtidig, at borgerne generelt har en lav politiske deltagelse, og at der er tvivl om politikernes rolle.

Det var første gang, at undersøgelsen blev udsendt til alle borgere over 18 år. Næste undersøgelse sættes efter planen i gang i 2022. Undersøgelsen har været gennemført seks gange siden 2002.

Hele undersøgelsen kan ses lige her.

Kilde: Solrød Kommune

Deltag i debatten
Del.