Hvad tænker du når du hører ordet SKOLEREFORM ??

Som forældre til tre børn i den danske folkeskole, så har de sidste 4 år med skolereformen været udfordrende. Alle de bekymringer som fuldt med den nye skolereform, har desværre vist sig at holde stik. I vores verden er det logisk, at længere skoledage ikke gør noget godt for børnene. Man “frarøver” børnene deres sociale liv udenfor skolen samt deres fritidsaktiviteter for der er kun 24 timer i et døgn.

Planen var at der skulle være mere bevægelse i undervisningen så al undervisning ikke kun skulle foregå fra en stol i en klasselokale, men vores erfaring er at det ikke har virket optimalt. Lærerne/pædagogerne har ikke været klædt godt nok på til at skulle tænke ud af boksen ifht. hvordan man kan undervise via fysisk aktivitet.

Med den nye skolereform skulle folkeskolen nu inkludere alle børn, men var folkeskolerne klar til dette?

Det mener vi ikke at folkeskolen var, og det er vores børn der bliver “taberne” i dette skolesystem. Lærerne skal bruge alt for meget tid på at få visse elever til at holde mund når der undervises, og dette får en konsekvens for både de faglig dygtige elever og de faglig udfordret elever. For hvis der skal bruges meget tid på at skabe ro i timerne så har lærerne ikke tid til at lave en konstruktiv undervisning. Det er os forældre der skal opdrage vores børn men det glemmer mange tilsyneladende og lærerne har svært ved at trænge igennem til børnene og sætte sig i respekt, hvilket er meget trist.

I går kom regeringen med et nyt udspil til ændring af skolereformen, det lugter lidt at valgkamp gør det ikke ?

Jeg ved ikke om jeg skal grine eller græde for giver det mening med de nye tiltag som regeringen nu vil indfører. Og hvad er det præcis de mener der skal rettes, hvis jeg har forstået det korrekt så vil regeringen gøre skoleugen kortere i gennemsnit 1,8 time det virker ved første øjekast som en god ide. MEN ved at gøre det vil den så beskære den understøttende undervisning som omhandler lektiehjælp, fysisk aktivitet og projektarbejde fordi den mener at det fylder for meget. Ved at skære ned på den understøttende undervisning, vil den øge fagundervisningen især i naturvidenskab. Og for det ikke skal være løgn så vil regeringen også gøre frikvarterne kortere, nu stopper det altså. Mindre fysisk aktivitet og nu også kortere frikvarter skulle dette give bedre indlæring ? Ikke efter vores mening men måske tager vi fejl…

Som led i udspillet fortalte regeringen allerede i sidste uge, at den vil introducere en helt ny type folkeskole. Den nye type er del af et forsøg med såkaldte selvstyrende skoler, hvor formålet er at frigøre skolerne fra flere af de krav, de i dag er underlagt. Der skal også bruges færre vikarer, og dem der skal undervise som vikar skal have relevant uddannelse eller kvalifikationer i det fag de vikarierer i. Umildbart giver det mening at der skal bruges mindre vikarer og regeringen har også tænkt sig at lancere en 3-årig læsekampagne, som skal reducere antallet af svage læsere og lyder også godt men hvordan skal det gøres i praksis ?
Hvis alt bare var perfekt
Den perfekte folkeskole findes ikke for ingen er perfekte. Men det ville være dejligt at sende ens børn i skole med troen på, at de får de bedste forudsætninger for deres fremtid. Men desværre er det ikke den følelse vi sidder tilbage, vi sidder tilbage med en reel bekymring og vi tror ikke at vi er de eneste. Men hvad skal der til for at vi forældre bliver hørt, vi blev ikke hørt for 4 år siden da skolereformen blev vedtaget.
Ønsker alle en god dag og tak fordi du/I gav jer tid til at læse vores tanker/bekymringer.
Skrevet af en 2 forældre til 3 skønne børn i den danske folkeskole.
(Redaktionen er bekendt med forældrenes identitet, og vi respekterer at de ønsker at være anonym)

 

Deltag i debatten
Del.