Hold op med at tale om inklusion. Tal i stedet om fællesskabet. Og kunsten at få alle børn til at blomstre. Sådan lød det fra hjerneforsker og læge Kjeld Fredens til et stormøde i Portalen for alle Greve Kommunes pædagogiske medarbejdere.
I sidste uge mødtes alle pædagogiske kræfter i Greve Kommune til stormøde i Portalen. De mødtes for at tale om inklusion. Og for at lytte til erfaringer og forskning om emnet. Henrik Klem Lasse, formand for Børne- og Ungeudvalget var en af talerne. Han understregede, at Greve Kommune allerede er langt med inklusionsarbejdet og at andre kommuner gerne vil lære af Greves erfaringer.
”Vi skal lære af både de gode og de svære historier – alle stemmer fortjener at blive hørt,” sagde udvalgsformanden.
Børnenes stemmer var i fokus, da direktør Jette Deltorp fortalte om kommunens forskningsprojekter. Især var der fokus på ”Inklusion i børnehøjde”, hvor Greve kommune sammen med forskere fra Aalborg Universitet og støttet af Egmontfonden undersøger, hvordan børnene selv synes de har det.
Børnene fortalte på en film, hvad de synes om, at de selv bliver spurgt. ”Jeg synes egentlig det var dejligt at få lov til at sige, hvordan vi har det. Det har jeg ikke sagt så mange gange før til nogle andre”, sagde ét af børnene.
Henriette Bohn Jensen repræsenterede forældrenes stemme. Hun er mor til en dreng med autisme, og hun fortalte om, at være ekspert og forsker i sin egen søn. Hun fortalte, at sønnen selv gerne vil ” være som alle andre, men på min egen måde.”
Hun prøver at lære ham vigtigheden af at være i et fællesskab og siger til ham: ”Er du alene, kan du gå hurtigt – men er I mange, kan I gå langt!”
Arrangementet sluttede af med Keld Fredens, der opfordrede alle voksne til at lytte til børnene ”Slå ørerne ud – børnene sidder med løsningerne,” sagde han blandt andet.
Adspurgt, hvilke budskaber han gerne ville give videre til alle der arbejder med børn og unge, sagde han:
”Få kunst og kultur ind i skolen – Fag er ikke et mål men et middel til kreativitet. Det vigtigste for læring, er viljen til at lære. Og viljen til læring er en muskel, der kan trænes.”