Der er opsigtsvækkende nyt på vej, når Toyota efter sommerferien introducerer den nye Auris i Danmark. Ikke nok med at et nyt, skarpere design, en opgraderet kabine, øget komfort og helt nye sikkerhedssystemer finder vej til den nye Auris. En helt nyudviklet 1.2-liters benzinturbomotor ser også for første gang dagens lys.

Toyota har i mange år sværget til hybridteknologien og gør det i høj grad stadig. Hver tredje solgte Auris i Danmark i fjor var således en hybridbil. Toyota Auris udmærker sig i det hele taget som den første bilmodel, man siden 2010 har kunnet vælge som enten en benzin-, diesel- eller hybridbil.

Nu markerer Auris sig endnu engang som foregangsmodel, når Toyota for første gang nogensinde introducerer en helt ny turbobenzinmotor. Det sker, når den nye Auris får premiere i Danmark efter sommerferien. Her vil man ud over den allerede kendte 1.33-liters benzinmotor altså også kunne vælge en 1.2-liters turbobenzinmotor med 116 hestekræfter og et maksimalt omdrejningsmoment på 185 Nm allerede fra 1.500 omdrejninger.

Den nye turbobenzinmotor i Auris er på alle måder bemærkselsværdig i Toyota-sammenhæng. Her har turbo i nyere tid udelukkende fundet vej til bilproducentens dieselmotorer. Med introduktionen af den egenudviklede 1.2-liters turbobenzinmotor følger Toyota tidens trend om at downsize for at optimere brændstofforbruget og gennem en turbolader samtidig at bevare en høj ydelse.

Nyt design giver bedre balance

Det er dog langt fra kun på motorområdet, at der blæser nye vinde for den nye Toyota Auris. Den nye Auris har nemlig også fået ændret det udvendige design med  en nydesignet front, der syner bredere og lavere, nye forlygter med LED-kørelys og LED-baglygter som standard samt en mere muskuløs udseendet bagkofanger. Alt sammen designmæssige ændringer, der er med til at løfte bilens udtryk flere niveauer og samtidig efterlade indtrykket af en bil i langt mere balance med sig selv.

Et helt nydesignet instrumentbord i mere luksuriøse materialer og med sportslige aftryk bl.a. i form af runde luftdyser med krom detaljer sørger indvendigt for en kabine med højere oplevet kvalitet. Samtidig får man allerede fra mellemudstyrsudgaven anden generation af multimediesystemet Toyota Touch 2 med mulighed for fuldt integreret Toyota-navigation med danske menuer og dansk tale på den 6,1” store touch skærm placeret centralt i kabinen.

Også fra mellemudstyrsudgaven af den nye Auris fylder en ny 4,2” TFT-farveskærm med køreinformationer desuden pladsen ud mellem det sportslige speedometer og omdrejningstælleren direkte foran føreren. I farvedisplayet vises bl.a. alle relevante informationer fra bilens nye sikkerhedssystemer.

Nye sikkerhedssystemer

Netop sikkerhed er en topprioritet hos Toyota, og den nye Auris er en af de første modeller, Toyota introducerer sikkerhedspakken Toyota Safety Sense i. Her bliver det altså muligt fra mellemudstyrsudgaven at tilvælge automatisk nødbremse også kendt som Pre-Collission System (PCS), der registrerer objekter foran bilen og nedsætter risikoen for at ramme den forankørende bil.

Hvis der er risiko for en ulykke, advarer PCS-systemet nemlig både visuelt og med lyd føreren om at bremse. Hvis føreren ikke når at reagere i tide, nødbremser systemet automatisk og reducerer hastigheden med op til 30 km/t eller bremser ligefrem bilen helt. Systemet fungerer ved hastigheder mellem 10 og 80 km/t, hvilket er den hastighed, op til 80 procent af ulykker sker.

Ud over den automatiske nødbremse medfølger der også Lane Departure Alert (LDA), Automatic High Beam (AHB) og Road Sign Assist (RSA).

LDA holder øje med afmærkninger på vejen og hjælper med at holde bilen i samme vognbane, så længe man ikke bruger blinklyset. Hvis bilen begynder at afvige fra vognbanen, uden man benytter blinklys, advarer LDA-systemet føreren både visuelt og med lyd.

AHB sørger for, at man i mørke altid kan have fjernlyset tændt, da systemet automatisk blænder ned for forankørende og modkørende bilister. Sidst men ikke mindst hjælper RSA føreren med altid at have den bedst mulige information og aflæser automatisk farttavler og andre skilte, der vises i TFT-displayet i instrumentpanelet under kørslen.

Toyota Safety Sense sikkerhedspakken er standard i den topudstyrede udgave af den nye Auris.

Tilbage til udvalget af motorer i den nye Auris. På benzinfronten frister altså både den godt kendte 1.33-liters og den nye 1.2-liters turbomotor. Sidstnævnte kører i gennemsnit op til 22 km/l ved blandet kørsel.

Hybridbil kører endnu længere på literen

Derudover er det fortsat muligt at vælge den nye Auris som hybridbil. Her får man en
særdeles komfortabel, letkørt og støjsvag bil med automatgear og mulighed for kørsel på ren el over kortere strækninger, uden at man på noget tidspunkt skal tænke på at oplade bilen. Det gør den nemlig helt af sig selv under kørslen.

Samtidig udmærker hybridudgaven af den nye Auris sig ved at køre længere på literen end den nuværende i forvejen ekstremt brændstoføkonomiske hybridudgave.
Faktisk er den nye Auris Hybrid testet til i gennemsnit at køre helt op til 28,6 km/l ved blandet kørsel med en CO2-udledning på kun 79 g/km. De flotte tal er opnået gennem bedre aerodynamik og miljødæk med mindre rullemodstand.

Den nye Auris kan også fås med to dieselmotorer. Toyota har optimeret sin egen 1.4-liters dieselmotor kraftigt bl.a. ved hjælp af en helt ny turbolader, der reducerer friktionen i turbineakslen med op til 20 procent og samtidig forbedrer effektiviteten, så den kan generere et endnu højere ladetryk selv ved helt lave motoromdrejninger.

Dieselmotoren yder uændret 90 hestekræfter med et drejningsmoment på 205 Nm nu allerede fra 1.400 omdrejninger og med en markant forbedret brændstoføkonomi på op til 29,4 km/l og en CO2-udledning på 89 g/km.

Alle motorer opfylder Euro 6 krav

En ny 1.6-liters dieselmotor fra BMW finder ligesom i den 7-personers familiebil Toyota Verso og den nye Avensis også vej til den nye Auris og erstatter Toyotas gamle 2.0-liters dieselmotor. Fælles for alle motorerne i den nye Auris er, at de hver især til fulde opfylder de nyeste og ekstra strenge Euro 6 forureningskrav.

Den nye Auris vil ligesom den nuværende model både kunne fås som hatchback og stationcar og skal i øvrigt fortsat produceres side om side med den nye Avensis på Toyota-fabrikken i Burnaston i England. Toyota forventer at introducere den nye Auris i Danmark efter sommerferien.

Deltag i debatten
Del.

Kommentarer er lukket.