Toyota giver allerede nu en forsmag på, hvad der venter.

Den ikoniske hybridbil Toyota Prius er blevet født på ny. En helt ny udgave med fjerde generation hybridteknologi bliver for første gang vist for offentligheden ved den internationale biludstilling i Frankfurt i Tyskland midt i september.

Man kan ikke beskylde hybridbilen Toyota Prius for nogensinde at have holdt sig tilbage, når det kommer til opsigtsvækkende design og banebrydende teknik. Den helt nye Prius er ingen undtagelse.

Med et nyt og markant design og banebrydende ny hybridteknologi fortsætter fjerde generation Prius, hvor den tidligere slap. Den nye model bygger således videre på hybridbilens styrker og sætter helt nye standarder for brændstoføkonomi, emissioner og effektivitet.

Lige siden introduktionen af verdens første serieproducerede hybridbil Prius i 1997 har Toyota forbedret modellen betragteligt for hver nye generation. Den nye model er ingen undtagelse, og her sigter den japanske bilproducent endda mod en forbedring i ydeevne, der aldrig før er set magen ved et Prius-generationskifte.

Forbedret ved motorvejskørsel

Dette er dog kun ét aspekt ved den nye Prius, som mere end nogensinde før også appellerer til føreren. Med den helt nye og fjerde generation hybridteknologi er der bl.a. for alvor gjort noget ved køreoplevelsen på motorvej, hvor fx brændstoføkonomien i den nye Prius er blevet bemærkelsesværdigt forbedret.

Accelerationen er samtidig kraftigere, mere glidende og ikke mindst mere støjsvag ved højere hastigheder som følge af en mere lineær acceleration, der er bedre tilpasset motorens omdrejningstal.

 

De dynamiske egenskaber i den nye Prius er forankret i den helt nye Toyota platform kaldet Toyota New Global Architecture (TNGA). Det har givet bilen et lavere tyngdepunkt og dermed både bedre styreevner og øget stabilitet. Den nye platform giver også designerne friere hænder til at forme en bil, der ser bedre ud og dynamiske linjer og en mere atletisk profil.

TNGA-platformen hjælper også med at definere en mere simpel og logisk opbygning af interiøret i forhold til udstyr, kørestilling og ikke mindst generel komfort i kabinen. Bagerummet er også blevet bedre takket være brugen af et mindre hybridbatteri med større energitæthed samt nye dobbelte wishbone støddæmpere ved bagakslen. Ændringer, der gør, at man ikke længere skal give afkald på plads i bagagerummet.

Teknologisk ambassadør

Prius fortsætter med at være Toyotas såkaldte teknologiske ambassadør. Den er et udstillingsvindue for nye, relevante teknologier, der øger niveauet inden for sikkerhed, præstation og komfort. Sikkerhed forbliver nemlig en prioritet med det nye TNGA-chassis, der er optimeret til at yde en ekstra god beskyttelse ved en eventuel kollision. Samtidig er Toyota Safety Sense sikkerhedspakken – allerede kendt fra AYGO, Yaris, Auris og Avensis – udvidet i den nye Prius til også at indeholde en radarbaseret adaptiv fartpilot samt fodgængergenkendelse i forbindelse med Pre-Collision System også kendt som automatisk nødbremse.

Hybriddrivlinjen i den nye Prius er blevet omfattende ændret for at forbedre effektiviteten, reducere vægten og ikke mindst skærpe ydeevnen. Detaljerede designændringer i motoren har medført en termisk effektivitet på 40 procent, hvilket ingen andre benzindrevne motorer i verden kan hamle op med. Samtidig er flere hybridkomponenter gjort mere kompakte og fået en anden placering for at optimere hele hybridpakken og endvidere bidrage til bilens lave tyngdepunkt.

Den nye Prius introduceres altså med fjerde generation hybridteknologi – en teknologi, der støt og roligt med tiden vil brede sig til Toyotas mange andre hybridmodeller.

Deltag i debatten
Del.

Kommentarer er lukket.