Danskerne har for alvor taget Dacia til sig. I årets første tre måneder er Renaults billigmærke vokset med over 48 procent. Det gør Dacia til det mærke, der vokser mest i Danmark.

Det er efterhånden et par år siden, at Ulf Pilgaard lagde stemme til den første Dacia reklame. Her var budskabet ”Stor bil til lille bils pris”. Dengang var det den store Lodgy, som skulle bane vejen for Dacia i Danmark. Siden er der kommet flere reklamer til, og senest nynner man med på nyfortolkningen af Queen klassikeren ”Another one bites the dust”, der i Dacias univers er transformeret til ”Another one drives a Duster”

Reklamen har vakt opsigt, og det gør salgstallene for Dacia også. Dacia her nemlig fået tag i danskerne. Faktisk er Dacia de første tre måneder af 2016 det bilmærke, der vokser mest i Danmark. Samlet set vokser Dacia med 48 procent, hvilket sender det direkte ind på førstepladsen, som det mærke med størst vækst. I første kvartal blev der solgt 1267 Dacia mod 833 i samme periode sidste år.

Tallene dækker over en endnu mere imponerende rekord, når man kigger isoleret på Dacia varevogne. På varevognssiden, hvor man faktisk kun har en rigtig varevogn, nemlig Dacia Dokker, var væksten hele 285 procent. I alt er der solgt 262 Dacia varevogne i år mod 68 sidste år.

Men også personbilerne viser gode takter. Her er væksten 31 procent. I alt er der solgt 1005 biler i årets første måneder mod 765 i samme periode sidste år.
Hos Renault Danmark er der naturligvis glæde over det gode resultat.

”Dacia er en succeshistorie. Efter en forsigtig start er vi nærmest flyvende, og Dacia har slået an hos forbrugerne som en ærlig bil, der leverer meget for få penge”, fortæller Dacia ansvarlig hos Renault Danmark Thomas Kohl.

”Kombinationen af tre års garanti og teknologi hentet hos Renault hitter hos bilkøberne. Dacia kunden er generelt meget tilfreds med sin Dacia. Og de er meget loyale over for mærket. Det kan blandt andet ses, når vi holder vores årlige unikke Dacia Picnic i maj måned. I år har vi plads til 3300 gæster, og jeg garanterer dig, at der er udsolgt på en uge” siger Thomas Kohl, der fortæller at loyaliteten går begge veje.

”Kunderne er glade for Dacia, og vi er glade for de loyale kunder. Derfor lod vi dem via en Facebook-afstemning bestemme, hvad vores næste nye udstyrs-serie skulle hedde. På nettet kom de med forslag og efter en tæt kamp, vandt navnet Family Edition. Og netop den holder vi Åbent Hus på lørdag den 30 april/ søndag den 1 maj”, siger Thomas Kohl

Bestselleren er Duster, efterfulgt af Logan MCV og Sandero, der næsten ligger side om side salgsmæssigt.

Deltag i debatten
Del.

Kommentarer er lukket.